لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

بسته شدن سفارت استرالیا در کابل؛ وزارت خارجه: امیدواریم این اقدام موقتی باشد


آرشیف٬ بیرق‌های افغانستان و پاکستان
آرشیف٬ بیرق‌های افغانستان و پاکستان

در میان موج نگرانی‌ها از بیرون شدن تمام نیروهای خارجی از افغانستان و بدتر شدن وضعیت امنیتی، استرالیا اعلام کرده که سفارتش را در کابل می‌بندد.

سکات موریسن صدراعظم استرالیا روز سه‌شنبه (۲۵ می) گفت که سفارت کشورش در کابل به دلیل نگرانی‌های امنیتی روز جمعه آینده مسدود می‌شود.

آقای موریسن افزود که این تصمیم پس از اعلام بیرون شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان گرفته شده و نشان‌دهنده وضعیت مبهم در این کشور است.

به گفته آقای موریسن، به حکومت او مشورت داده شده که امکان فراهم کردن تدابیر لازم امنیتی برای ماموریت دیپلماتیک استرالیا در کابل وجود ندارد.

سکات موریسن٬ صدراعظم استرالیا
سکات موریسن٬ صدراعظم استرالیا

صدراعظم استرالیا گفت که دیپلمات‌های استرالیایی هراز‌گاهی از کشورهای دیگر منطقه به افغانستان رفت‌وآمد خواهند کرد اما اظهار امیدواری کرد که این وضعیت موقتی باشد.

به دنبال اعلام این تصمیم، وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه‌ای بر اهمیت عملی شدن تعهدات استرالیا برای ادامه حمایت از این کشور در امر مبارزه با تروریزم و استقرار صلح و ثبات در افغانستان تأکید کرد.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که دولت افغانستان به تصمیم تازه استرالیا احترام می‌گذارد.

تهذیب می‌گوید: "ما به تصمیم استرالیا برای تعطیل موقت امور سفارتش احترام می‌گذاریم. البته این موضوع قبلآ با وزارت امور خارجه شریک ساخته شده است. ما ضمن قدردانی از همکاری‌های استرالیا با افغانستان در جریان سال‌های پسین و تعهدات آن کشور برای تداوم حمایت‌هایش از افغانستان امیدوار هستیم تا این اقدام موقتی بازنگری شود و کار سفارت استرالیا در کابل، مانند گذشته ادامه یابد."

در همین حال، طارق فرهادی تحلیلگر سیاسی گفته که تصمیم "یک‌طرفه" استرالیا مبنی بر مسدود کردن سفارتش در کابل، نشان‌دهنده ضعف دستگاه دیپلماتیک افغانستان است.

فرهادی افزود: "تصمیم یک طرفه استرالیا مبنی بر مسدود شدن سفارتش در کابل، ضعف دستگاه دیپلوماسی افغانستان را نشان می‌دهد، چون به موقع نتوانسته به استرالیا بگوید که نیروهای امنیتی افغان متعهد به حفظ امنیت تمام سفارت‌های کشورها در کابل هستند."

در این حال، نصرالله ستانکزی استاد حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون کابل باور دارد که سفارت استرالیا همزمان با حضور سربازانش در چهارچوب نیروهای ناتو در افغانستان ۲۰ سال پیش در کابل گشایش یافته بود.

به گفته آقای ستانکزی، با آن که مسدود شدن سفارت استرالیا در کابل از لحاظ دیپلماتیک و فنی تاثیر غیر مستقیم دارد اما بر اوضاع عمومی این کشور تاثیر خاصی نخواهد داشت.

حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان/ولسی جرگه افغانستان
حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس نمایندگان/ولسی جرگه افغانستان

اما، حجت‌الله خردمند، نایب منشی ولسی جرگه می‌گوید که اگر حکومت افغانستان به کشورهای دیگر اطمینان تامین امنیت سفارتخانه‌های‌شان در کابل را داده نتواند، بر روابط دیپلماتیک افغانستان با دیگر کشورها تاثیرات عمیقی خواهد داشت.

خردمند گفت: "اگر حکومت افغانستان همین اعتماد را به وجود نیاورد که قادر است امنیت سفارتخانه را بگیرد. شاید بعد از استرالیا کشورهای دیگر نیز به دلیل تهدیدات بلند امنیتی به فعالیت‌های دیپلماتیک خود خاتمه ببخشند و یک بحران دیپلماتیک را در افغانستان شاهد خواهیم بود."

اما وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه خود تاکید کرده که برمنبای قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و در چهارچوب توافقات با دولت‌ها، حکومت افغانستان مکلف به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصوونیت دیپلماتیک کشورهای خارجی است.

XS
SM
MD
LG