لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

وزارت دولت در امور صلح: گفت‌وگوهای میان افغان‌ها بزودی از سرگرفته خواهد شد


مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه. 12.9.2020
مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه. 12.9.2020

وزارت دولت در امور صلح افغانستان اظهار امیدواری کرده که گفت‌وگوها میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در دوحه به زودی آغاز شود.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه (۴ جوزا) به رادیو آزادی گفت که این وزارت مشغول فراهم کردن تسهیلات فنی و تدارکاتی هیئت دولت است: "برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان فعلاً در افغانستان به سر می‌برند. وزارت دولت روی فراهم‌سازی سهولت‌های تخنینکی و لوژستیکی آنان کار می‌کند و در آینده نزدیک این اعضای هیئت دوباره به محل مذاکرات می‌روند و مذاکرات از همان جایی که متوقف شده بود دوباره آغاز می‌شود."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری افزود که پس از عید یک بار میان برخی از اعضای هیئت حکومت و طالبان یک نشست رسمی و چند نشست غیر رسمی برگزار شد و در این نشست‌ها روی آغاز هرچه زودتر مذاکرات و سرعت بخشیدن به آن تاکید شده بود.

گزارش‌های وجود داشت که پس از عید سعید فطر تاریخ برگزاری نشست ترکیه مشخص شود، اما به گفته سخنگوی وزارت دولت در امور صلح هنوز زمان برگزاری این نشست مشخص نیست. خانم انوری تاکید کرد که حکومت افغانستان برای این نشست آمادگی کامل دارد.

طالبان هم گفته‌اند که برای آغاز دوباره مذاکرات صلح آمادگی دارند.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی این گروه به رادیوآزادی گفت: "سفرهای تیم مذاکره‌کننده ما پس از رمضان و عید به پایان رسیده است و حالا در جای خود قرار دارند. پس جریان مذاکرات انشاالله به موافقه تیم‌های دوطرف به پیش می‌رود. امارت اسلامی در این قسمت کدام مشکل ندارد."

‎روند مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان از بیش از سه ماه به این طرف متوقف شده است. ‎

‎حکومت افغانستان و طالبان در حالی برای آغاز مذاکرات صلح ابراز آمادگی می‌کنند که مقام‌های برخی کشورها نیز بر حل جنگ افغانستان از راه سیاسی تاکید دارند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

به تازگی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در صحبت با خبرگزاری تاس گفته که به گونه واضح به طالبان گفته است که مخالف تلاش‌های انحصار قدرت در افغانستان هستند.

آقای لاوروف گفته که مسکو هیچگاه به قدرت رسیدن از راه زور موافق نیست.

‎شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در صحبت با تلویزیون صدای امریکا گفته که حکومت پاکستان حاضر است مطابق خواست حکومت افغانستان همکاری کند.

‎آقای قریشی تاکید کرده که پاکستان تلاش می‌کند برای پایان جنگ در افغانستان نقش مثبت بازی کند، اما به گفته وی این امر مربوط افغانستان است که برای آینده خود چگونه راه حل سیاسی انتخاب می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

‎عصر روز دوشنبه محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در تماس تلفونی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در باره مسائل مختلف، از جمله صلح افغانستان گفت‌وگو کرد.

با اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ و خشونت در این کشور شدت گرفته است. قرار است نیروهای بین‌المللی تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک کنند، اما تأخیر خروج آن‌ها را مغایر توافق‌نامه صلح دوحه می‌دانند.

براساس این توافق‌نامه، قرار بود این نیروها تا ماه می از افغانستان بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG