لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

امریکا: خروج نیروها از افغانستان به معنی ترک منطقه نیست


آرشیف، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان
آرشیف، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

در حالیکه خروج سربازان امریکایی از افغانستان ادامه دارد، ایالات متحده می‌گوید که با بیرون کردن نیرویش از این کشور، منطقه را رها نخواهد کرد و در شرق میانه حضور قوی خواهد داشت.

جان‌کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا، به روز دوشنبه (۲۴ می) به خبرنگاران گفت که تعهد امریکا برای متحدانش در منطقه تغییر نخواهد کرد: "اینکه ما نیروها را از افغانستان بیرون می‌کنیم و به ماموریت نظامی در این کشور پایان می‌دهیم، به این معنی نیست که منطقه را ترک می‌کنیم. واقعیت همین است. حضور امریکا در شرق میانه و ساحه مسئولیت فرماندهی مرکزی، نیرومند خواهد بود."

در حال حاضر، قوماندانان نظامی امریکا، برنامۀ جو بایدن رئیس جمهوری امریکا را برای خروج نیرو از افغانستان دنبال می‌کنند.

بر اساس این برنامه، تا یازدهم سپتمبر امسال که برابر می‌شود با ۲۰ سالگی حملات تروریستی بر خاک امریکا، تمامی نظامیان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

لوید آستین وزیر دفاع امریکا
لوید آستین وزیر دفاع امریکا

روز دوشنبه، لوید آستین وزیر دفاع امریکا با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان گفت‌وگوی تلفونی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، خروج نیروها از افغانستان یکی از مسایل مورد بحث دو جانب بوده.

کربی در این مورد جزئیات نداد، اما گفت که دو مقام ارشد نظامی در مورد منافع مشترک در منطقه و اهدافشان گفت‌وگو کرده اند.

پیش از این، مقام‌های نظامی امریکا گفته بودند که تهدیدهای احتمالی از منطقه را به دقت بررسی می‌کنند و نمی‌گذارند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن برای تروریستان مبدل شود.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا

سخنگوی پنتاگون افزود که امریکا نمی‌خواهد با خروج از افغانستان، متحدانش آسیب پذیر شوند: "با ادامۀ خروج نیروها، با توجه به اینکه حضور ما در افغانستان به صورت دوامدار کاهش می‌یابد، من و شما انتظار داریم که چگونه معلومات را جمع آوری کنیم تا در نتیجه اطمینان حاصل شود که هیچ‌کسی در معرض خطر بیشتر قرار نمی‌گیرد، بیشتر از آنچه که حالا قرار دارند."

ایالات متحدۀ امریکا علاوه بر افغانستان، گروه کوچکی از نیروهایش را در عراق و سوریه حفظ کرده.

کربی گفته که این حضور برای مبارزه با گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش، در چهار چوب نیروهای ائتلاف در هر دو کشور ادامه خواهد یافت.

با اعلام جو بایدن برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، میدان‌های جنگ در این کشور داغ‌تر شده.

به تازگی زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به بخش تاجیکستان رادیو آزادی گفت که طالبان دو گزینۀ جنگ و صلح را در برابر خود دارند. به گفتۀ او اگر طالبان راه جنگ را انتخاب کنند، منزوی خواهند شد.

تلاش‌های حکومت افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش برای تسریع روند مذاکرات و آتش‌بس دایمی تا اکنون بی‌نتیجه مانده است.

گروه طالبان می‌گوید که در حال حاضر آتش‌بس برای آنها پذیرفتنی نیست، زیرا به استدلال این گروه تصمیم به برقراری آتش‌بس باید در نتیجه توافق سیاسی حاصل شود و پیش از آن ممکن نیست.

جنگ روان در افغانستان تاثیر بزرگی بر غیرنظامیان داشته است.

سازمان ملل متحد گفته که از ماه جنوری تا اخیر ماه مارچ، ۵۷۳ غیرنظامی در رویدادهای مرگبار در افغانستان جان باخته اند و ۱۲۱۰ تن دیگر هم زخم برداشته اند. به گفتۀ این سازمان، بیش از صدهزار تن هم در این مدت در افغانستان بیجا شده اند.

غیرنظامیان در افغانستان آتش‌بس می‌خواهند. اما معلوم نیست که این خواسته چه وقت پذیرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG