لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

شورای علمای شیعۀ افغانستان خواستار توجه جدی حکومت به امنیت قوم هزاره شد


نشست شورای علمای شیعۀ افغانستان
نشست شورای علمای شیعۀ افغانستان

شورای علمای شیعۀ افغانستان خواستار توجه جدی حکومت به امنیت قوم هزاره و پیروان مذهب شیعه شد.

اعضای این شورا روز پنج‌شنبه(۶ جوزا) در نشست خبری‌یی در کابل گفتند که مردم هزاره در سال‌های اخیر بخاطر تعلق‌شان به یک قوم و مذهب خاص هدف حمله‌های گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

حملات متواتر در در غرب شهر کابل که بیشتر قربانیان آن مردم یک قوم خاص هستند سبب نگرانی شورای علمای شیعۀ افغانستان شده است.

شورای علمای شیعۀ افغانستان روز پنج‌شنبه در نشست خبری‌ای در کابل گفت که گروه‌های تروریستی در چند سال اخیر بیشتر مردم هزاره را که مربوط به یک قوم و مذهب خاص هستند، هدف قرار می‌دهند.

اعضای شورای علمای شیعۀ افغانستان با اشاره به حملۀ اخیر در غرب کابل بر مکتب سیدالشهدا که قربانیان آن مربوط به یک قوم خاص بودند، می‌گویند که چنین حملاتی نمونۀ بارز نسل‌کشی است.

اعضای شورای علمای شیعۀ افغانستان با اشاره به حملۀ اخیر در غرب کابل بر مکتب سیدالشهدا می‌گویند که قربانیان آن مربوط به یک قوم خاص بودند.
اعضای شورای علمای شیعۀ افغانستان با اشاره به حملۀ اخیر در غرب کابل بر مکتب سیدالشهدا می‌گویند که قربانیان آن مربوط به یک قوم خاص بودند.

محمد فیاض ارزگانی، سخنگوی این شورا می‌گوید که گروه‌های تروریستی همواره شیعه‌ها را در اماکن غیرنظامی هدف قرار داده اند.

او افزود: "در اماکن غیرنظامی یعنی اماکن مذهبی، فرهنگی و علمی مربوط به تشیع، تروریستان حملات انفجاری و انتحاری و کشتارهای سیستماتیک و هدفمند را که مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شود، علیۀ هزاره‌ها و شیعه‌ها انجام داده اند."

آقای ارزگانی با اشاره به چندین حملات در کابل از جملۀ حمله‌های دهمزنگ، مرکز فرهنگی تبیان، کورس آموزشی کوثر و حمله بر مکتب سید الشهدا گفت که در این گونه حملات بیشتر مردم هزاره هدف قرار گرفته اند.

این شورا با صدور قطع‌النامه‌ای از حکومت می‌خواهد که به امنیت غرب کابل توجه جدی کند و جلو تکرار چنین حملاتی را بگیرد.

نشست شورای علمای شیعۀ افغانستان
نشست شورای علمای شیعۀ افغانستان

این در حالیست که محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، پس از حملۀ موتربمب بر مکتب سیدالشهدا به سرور دانش معاون دومش وظیفه داد تا در مدت دو هفته در مشوره با مردم غرب کابل طرحی را به منظور تأمین امنیت این منطقۀ کابل تهیه کند.

در همین حال ریاست جمهوری با آن که در بارۀ چگونگی پیشرفت کارهای طرح امنیتی غرب کابل چیزی نمی‌گوید، می‌گوید که دولت و رئیس جمهور غنی ارادۀ جدی برای تأمین امنیت کابل به ویژه غرب این شهر دارند.

محمد امیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی گفت: "دولت افغانستان، حکومت افغانستان و شخص رئیس جمهور بسیار یک عزم قاطع دارد یک طرحی را که بخاطری که حملات مشابه زیادتر شد بخاطر تأمین بهتر امنیت کابل به خصوص غرب کابل این‌ها می‌خواهند که یک طرح اجرا شود و اقدامات عاجل انجام شود."

بر بنیاد آمار رسمی در حملۀ موتربمب و پس از آن انفجار مواد جاسازی شده در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور سال جاری، بر اساس بیش از ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

اما برخی رسانه‌ها گزارش دادند که در این رویداد ۸۵ تن کشته و ۱۴۷ تن دیگر زخمی شدند.

این حمله که بیشتر قربانیان آن دانش‌آموزان دختر بودند، با واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG