لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

بسته شدن سفارت استرالیا در کابل و تأکید حکومت افغانستان بر تأمین امنیت


آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

در حالی که سفارت استرالیا در کابل بسته می‌شود، حکومت افغانستان تأکید کرده که امنیت تهمه نمایندگی‌های دیپلماتیک را تأمین می‌کند.

طبق اعلام رسمی دولت استرالیا، سفارت این کشور از روز جمعه در کابل بسته می‌شود. دلیل این امر نگرانی‌های امنیتی در پایتخت افغانستان خوانده شده است.

پیشتر این سفارت و وزارت خارجه افغانستان گفته بودند که سفارت استرالیا فعالیت‌های خود را به دلیل مشکلات امنیتی به گونه موقت متوقف می‌کند.

با این حال، محمد امیری، معاون سخنگوی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، توضیحی در این مورد نداد، اما تأکید کرد که دولت افغانستان متعهد به تأمین امنیت همه سفارتخانه‌ها است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

‎آقای امیری افزود: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان مطابق با تمام تعهدات خود، امنیت تمام سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک بین‌المللی را تأمین می‌کند."

‎منابع سفارت استرالیا در کابل از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند، ولی این سفارت سه روز پیش، به نقل اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، اعلام کرد که سفارت خود در کابل را جمعه ۲۸ مه تعطیل می‌کند.

این سفارت در اعلامیه روز سه‌شنبه خود به نقل آقای موریسن اظهار امیدواری کرد که انتظار دارد این تصمیم موقت باشد و با بهبود اوضاع امنیتی در کابل، سفارت استرالیا فعالیتهای خود را از سر بگیرد.

از سوی دیگر، وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، روز پنجشنبه با پیتر دتن، وزیر دفاع استرالیا، در پارلمان استرالیا دیدار کرد.

‎وزیر دفاع استرالیا گفت که کشورش به روابط دوجانبه با افغانستان متعهد است و به کار خود برای ایجاد ثبات و توسعه در افغانستان ادامه می‌دهد.

استرالیا در ۲۰ سال گذشته در مبارزه با نابرابری، حقوق زنان و دختران و توسعه اقتصادی و مبارزه مشترک با هراس‌افگنی به افغانستان کمک کرده است.

این کشور از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱.۵ میلیارد دالربرای توسعه اقتصادی و و امور بشردوستانه به افغانستان کمک کرده است.

مقام‌های استرالیا گفته‌اند از حل مسالمت‌آمیز درگیری به رهبری افغانستان و همچنین حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته این کشور حمایت می‌کنند.

استرالیا از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱.۵ میلیارد دالربرای توسعه اقتصادی و و امور بشردوستانه به افغانستان کمک کرده است.
استرالیا از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱.۵ میلیارد دالربرای توسعه اقتصادی و و امور بشردوستانه به افغانستان کمک کرده است.

با آغاز خروج نیروهای خارجی، استرالیا اولین کشوری است که سفارت خود را در افغانستان تعطیل کرده است.

در حال حاضر استرالیا هشتاد سرباز در افغانستان دارد که اکنون برابر با جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان در حال آمادگی برای بیرون شدن از این کشور هستند.

XS
SM
MD
LG