لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

استخدام معتادان درمان‌شده در مراکز ترک اعتیاد به معتادان دیگر انگیزه می‌دهد


آرشیف، عکس جنبه تزئنی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئنی دارد

داکتران: استخدام معتادان تداوی شده در مراکز ترک اعتیاد به دیگر معتادان انگیزه میدهد.

داکتران استخدام معتادان تداوی شده در مراکز ترک اعتیاد را در انگیزه دادن به سایر معتادن مواد مخدر جهت ترک اعتیاد موثر می‌دانند.

چند ماه قبل زهرا در مرکز صد بستر تداوی زنان و اطفال معتاد بستری بود، اما حال وی پس از ترک اعتیاد و صحبت یاب شدن، در همین مرکز به عنوان صفا‌کار کار می‌کند.

زهرای ۳۵ سال در هنگامی صفاکاری بسترهای معتادان داخل بستر، با آنان از مشکلات زمان اعتیاد قصه می‌کند و با بیان تجارب موفق خود در بخش ترک اعتیاد و جلوگیری از معتاد شدن دوباره‌اش به مواد مخدر، به آنان انگیزه می‌دهد.

او می‌گوید: "زهرا اراده قاطع برای ترک اعتیاد را مهم می‌داند و از معتادان می‌خواهد که برای جلوگیری از معتاد شدن دوباره باید خود شان را مصروف کارِ بسازند."

او می‌افزاید : "دست آنان را می‌گیریم و از تجربه خود برای شان می‌گویم که من هم پیش از این مواد مخدر مصرف می‌کردم و حالا خوب استم. با این شکل با معتادان زیاد صحبت می‌کنم، باز آنها متعجب می‌شوند که چه قسم مواد مخدر را ترک کردم. خواستن توانستن است، وقتی انسان خواسته باشد، می‌تواند مواد مخدر را ترک کند."

زهرا چندین بار مواد مخدر را ترک کرده، اما وقتی از پس ترک اعتیاد به‌خانه برگشته، توسط شوهرش به مواد مخدر معتاد شده است. او مانند سایر معتادان هربار ۴۵ روز دوره ترک مواد مخدر را در مراکز ترک اعتیاد سپری کرده، ولی از تلاش برای ترک مواد مخدر نااُمید نشده و داکتران قاطعیت او را برای بازگشت به زنده‌گی عادی را می‌ستایند.

ناجیه بخشی روانشاس در مرکز صد بستر تداوی زنان و اطفال معتاد می‌گوید، خانم زهرا پیش از این نیز مواد مخدر را ترک کرد، ولی موفق نشد، اما داکتران با توجه به اراده قوی که نزد زهرا موجود بود، بار دیگر وی را بستری کردند.

او افزود: "در دو مرحله تداوی شد، در مرحله اول که تداوی شد، ما دیدیم که اعتماد به نفس پایین دارد، اما اراده قوی داشت و می‌گفت که: من به هرشکل که شود باید سرپای خود ایستاد شوم، اما نمی‌دانست که از کدام راه به این هدف خود برسد، بعداً ما ظرفیت او را باز سازی کردیم، اعتماد به نفسش را بالا بردیم، نقاط ضعفش را پیدا کردیم و نقاط قوتش را باز گرداندیم. در این حالت با ما رضاکارانه، کار کرد و حالا همرای ما همکار است."

زهرا می‌گوید، حال کاملاً صحتمند است و ظرفیت ها و توانایی کار را که قبل از معتاد شدن به موا مخدر داشت، دوباره بدست آورده است.

فریما نیکهت معاون مرکز صد بستر تداوی معتادان زن و اطفال می‌گوید، اراده زهرا برای کار بیشتر شده و با توجه به گذشته تلخ، مسوولیت سپرده شده به وی را صادقانه انجام می‌دهد.

او گفت: "ما دیدیم که توانایی این خانم زیاد است، استعداد دارد و می‌خواهد که با کار کردن برای فرزندانش غذا و پوشاک تهیه کند، اما این مشکلاتی که داشت رنج می‌برد و می‌گفت که: من باید خود و اطفالم را از این مشکل نجات دهم. واقعاً موفق هم شد و یک زن توانا است و کارکردش بسیار خوب است."

اکنون، دکتران زهرا را یک الگوی خوب برای معتادین دیگر می‌دانند و می‌گویند، اگر معتادان دیگر همانند وی به ترک مواد مخدر اراده کنند، قادر به ترک مواد مخدر و برگشت به زنده‌گی عاری از مواد مخدر خواهند شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG