لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

دَهیل: روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تا اواسط ماه جولای تکمیل خواهد شد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دَهیل

شماری از روزنامه‌های غربی به اظهارات تازۀ لوید آستین وزیر دفاع امریکا در بارۀ خروج نیروهای آن کشور از افغانستان پرداخته اند.

روزنامۀ دَهیل نوشته که آستین به کمیتۀ فرعی تدارکات مجلس نمایندگان گفته است که پروسۀ خروج تمامی نظامیان امریکایی از افغانستان تا اواسط ماه جولای یعنی چند ماه پیش از زمان تعیین شده تکمیل خواهد شد.

آستین همچنان گفته که وزارت دفاع امریکا پیشنهاد ۷۱۵ میلیارد دالر بودجه را ارائه کرده است که بخشی از این بودجه کمک در زمینۀ ارتقای قابلیت‌های اردو است و هدفش جلوگیری از حملات احتمالی گروه‌های تروریستی از افغانستان به امریکا گفته شده.

  • ستارز اند سترایپس

روزنامۀ ستارز اند سترایپس به نقل از وزیر دفاع امریکا نوشته است که نیروهای امریکایی برای چیزیکه به افغانستان فرستاده شده بودند مأموریت خود را تکمیل کرده اند.

  • دیفینس وَن

اما نشریۀ دیفینس وَن، مطلبی را نشر کرده که عنوانش است" صرف جنگ را به پایان نرسانید بلکه قطعنامۀ را لغوکنید که اجازۀ جنگ را داده."

نشریه به سخنرانی جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده اشاره کرده که هنگام اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ایراد کرده بود.

دیفینس وَن می‌نویسد که پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ به ایالات متحده ، کانگرس قطعنامۀ را تصویب کرد که بر بنیاد آن به اردوی امریکا صلاحیت داده شد تا جنگ بی‌پایان را علیه تروریزم آغاز کند.

به این ترتیب رئیس جمهور آن وقت امریکا توانست که اقداماتی را در زمینۀ هدف قرار دادن عاملان حملات یازدهم سپتمبر روی دست گیرد.

رئیس جمهور بایدن گفته که ایالات متحده اهداف را به دست آوره و آن اینکه اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده از بین برده شد و این شبکه در افغانستان و عراق تضعیف شده است.

نشریه در بخشی از مطلب سؤال کرده که اگر چنین است آیا جواز این مأموریت هم به پایان رسیده؟

  • میل آنلاین

و روزنامۀ میل آنلاین در مطلبی در شمارۀ اخیرش نوشته است که بریتانیا به ده‌ها افغان که در سفارت آن کشور در کابل کار می‌کنند پناه می‌دهد.

به نوشته روزنامه، نگرانی وجود دارد که این افغان‌ها در حمله‌های انتقام جویانۀ طالبان هدف قرار خواهند گرفت.

در مطلب می‌خوانیم که کارمندان محلی گفته اند که آنها می‌توانند برای رفتن به بریتانیا با خانواده‌های‌شان درخواست بدهند و این پروسه قبلاً آغاز شده است.

روزنامه نوشته که به این برنامه به عنوان "طناب نجات" برای نگریسته می‌شود که به آنها توسط طالبان و دیگر گروه‌های شورشی به دلیل کار با قوای متحد برچسب "دوستان کافر" زده شده است.

ایالات متحده هم گفته که افغان‌های که با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند فراموش نخواهند شد و روند صدور ویزۀ خاص مهاجرت به این افغان‌ها تسریع خواهد یافت. جنرال مارک میلی رئیس کمیته لوی درستیزهای امریکا گفته که حمایت از کسانی که برای بیش از دو دهه با اردوی امریکا کار کرده اند، خیلی مهم است و به گفتۀ او در صورت عدم رسیده‌گی، آنها شاید با خطر روبه‌رو شوند.

XS
SM
MD
LG