لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

افغانستان: طالبان چرا از صلح ترس دارند؟


بخشی از روزنامه‌های چاپ کابل
بخشی از روزنامه‌های چاپ کابل
  • افغانستان

روزنامه افغانستان در سرمقله خود با عنوان "طالبان چرا از صلح ترس دارند؟" نوشته که طالبان نمی‌خواهند نشست ترکیه نیز مانند "نشست بن" باشد.

سرمقاله‌نویس افروده است که اگر طالبان در نشست استانبول شرکت کنند و در آنجا توافقی انجام شود، این گروه دیگر خود را در قدرت نمی‌بیند، زیرا طالبان نزدیک به دو سال است که با ایالات متحده مذاکره کرده‌اند و تمام خواست‌شان را امریکا پذیرفته است.

به باور روزنامه، اگرچه طالبان از صلح پایدار هراس دارند، اما طرفداران این گروه، مانند پاکستان از این ترس دارند که اگر صلح در افغانستان هرچه سریع‌تر برقرار شود، منافع‌شان که با جنگ در افغانستان وابسته است، با زیان روبه‌رو می‌شود و پاکستان احساس خواهد کرد که جامعه جهانی پاکستان را نادیده گرفته است.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله نوشته است که هیچ دوستی و دشمنی میان ملت‌ها یا کشورها پایدار باقی نمی‌ماند، اما چیزی که می‌تواند دشمنی پایدار را به دوستی تبدیل کند، منافع مشترک و پایدار بین دو کشور و دو ملت است.

نویسنده با اظهار تاسف از پاکستان به‌عنوان "کشوری غرض‌آلود و دشمن" یاد کرده و افزوده که این‌ کشور تلاش می‌کند تا منافع خود را در جنگ جستجو کند و منافع نامشورع خود را با سیاست ناروایی که دارد دنبال کند.

به نوشته نویسنده، سیاست پاکستان در قبال افغانستان "جنگ همیشگی" است. به گفته وی، هر چقدر این سیاست بد باشد، پاکستان تصمیم گرفته است که این سیاست را علیه افغانستان دنبال کند.

شماری از مقام‌ها و رسانه‌های افغانستان هرازگاهی چنين ادعاهایی را مطرح کرده‌اتد، ولی دولت پاکستان چنين اظهار نظرها را رد کرده است.

در پایان مقاله آمده است که مقامات ارشد دولت افغانستان اخیراً مخالفت خود را با سیاست پاکستان ابراز کرده و از دخالت پاکستان در امور افغانستان شکایت دارند.

  • آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی با اشاره گزارش‌هایی درباره ایجاد پایگاه امریکایی در پاکستان نوشته که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و استقرار پایگاه‌ها در پاکستان به این معنی است که پاکستان مدت‌ها در انتظار این فرصت بوده است.

نویسنده با اشاره به حمایت پاکستان از طالبان می‌نویسد اینکه طالبان نسبت به ساخت این پایگاه‌ها واکنش نشان دادند "یک نمایش" است و به‌زودی آنها نیز بر این مخالفت غلبه خواهند کرد.

این درحالی است که پیش از این مقام‌های امریکایی و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان ایجاد پایگاه نیروهای امرکایی در خاک پاکستان را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG