لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

واکنش‌ها به حمله بر موتر استادان و محصلان پوهنتون البیرونی


زخمی‌های حمله بر موتر حامل استادان و دانشجویان پوهنتون البیرونی
زخمی‌های حمله بر موتر حامل استادان و دانشجویان پوهنتون البیرونی

حملۀ انفجاری دیروز بر موتر استادان و محصلان پوهنتون البیرونی واکنش‌های زیادی را در قبال داشته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بار دیگر خواستار توقف حمله‌های هدفمند بر افراد ملکی شده است.

عصر دیروز (۸ جوزا) موتر استادان و محصلان پوهنتون البیرونی در منطقۀ رباط ولسوالی بگرام ولایت پروان، هدف انفجار یک ماین مقناطیسی قرار گرفت.

به گفتۀ وزارت داخلۀ افغانستان، در این رویداد حداقل چهار تن کشته و بیش از ده تن دیگر زخمی شده‌اند که همه استادان و محصلان پوهنتون البیرونی هستند. اما احتمال دارد قربانیان این رویداد بیشتر از این باشد.

چرا حمله‌های مخالفان مسلح بر فعالان حقوق بشر و جامعۀ مدنی، خبرنگاران و کارمندان نهادها و اداره‌های دولتی در افغانستان افزایش یافته است؟

طارق فرهادی کارشناس مسایل سیاسی و مشاور حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به این نکته می‌گوید: "در حقیقت می‌خواهند فضای رعب را ایجاد کنند. این‌ها کسانی هستند که نبودن آن‌ها برای خانواده‌های‌شان بسیار سنگین تمام می‌شود، برای جامعه نیز قیمت گران دارد، بخاطری که این افراد تحصیل کرده هستند و به دیگران نیز چیزهایی را می‌آموزند."

شهرزاد اکبر، رئیس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز (شنبه، ۲۹ می) در واکنش به حمله بر موتر استادان و محصلان پوهنتون البیرونی در توییتر خود نوشته که حمله‌ها بر آموزش در افغانستان ادامه دارد و به ختم حمله‌های هدفمند نیاز است.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

به گفتۀ خانم اکبر، مردم افغانستان به آتش‌بس، گفتگوهای معنی‌دار، ختم درگیری‌ها و پایان قتل‌های هدفمند، نیاز دارند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در اعلامیه‌ای حمله بر موتر استادان و محصلان پوهنتون البیرونی را یک عمل ضدانسانی و جنایت ضدبشری خوانده است.

در اعلامیه از قول عبدالله عبدالله رئیس این شورا، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این رویداد گفته شده که افغانستان هرگز به گذشتۀ تاریک و اسارت‌بار برنخواهد گشت.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان هم در توییتر خود نوشته که دشمنان دانش و دانایی با حمله بر موتر استادان پوهنتون البیرونی، بار دیگر چهره انسان‌ستیز شان را به نمایش گذاشتند.

وزارت دولت در امور صلح این عمل را کینه‌ورزی در برابر افغانستان و مردم آن خوانده و گفته است که دشمنی با توسعه و ترقی معنایی ندارد.

به گفتۀ این وزارت، مردم افغانستان یک‌صدا خواست اساسی‌شان را که صلح پایدار، باعزت و عادلانه است تعقیب می‌کنند و هرگز نخواهند گذاشت که دشمنان آن‌ها به اهداف شوم‌شان دست یابند.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در پیام ارسالی به رادیو آزادی گفته که انفجار بر استادان پوهنتون البیرونی به جنگجویان آن‌ها ارتباط ندارد.

آقای مجاهد، حمله به افراد ملکی را محکوم کرده و آن را جرم خوانده است.

مسوولیت این حمله را تا هنوز کسی یا گروهی به عهده نگرفته است.

در این اواخر حمله‌های هدفمند بر فعالان حقوق بشر و جامعۀ مدنی، خبرنگاران و کارمندان نهادها و اداره‌های دولتی در افغانستان افزایش یافته است.

به تاریخ پانزدهم ثور نیز یک موتر حامل کارمندان صحی ولایت پنجشیر در منطقه کلکان هدف یک انفجار قرار گرفت که در آن یک تن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG