لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان


جمع آوری معتادان مواد مخدر توسط پولیس بدخشان
جمع آوری معتادان مواد مخدر توسط پولیس بدخشان

مقام‌های محلی در ولایت بدخشان از جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در این ولایت خبر می‌دهند.

به تازگی مسوولان در بدخشان ده‌ها معتاد به مواد مخدر را از باغ زراعت بدخشان در شهر فیض آباد به یک مرکز درمانی معرفی کرده‌اند.

نثار احمد جهانگیر مدیر مبارزه با مواد مخدر پولیس بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که از آغاز سال جاری تاکنون آنان در سه برنامه ده‌ها معتاد زن و مرد و کودک را از شهر و خیابا‌ن‌های شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان جمع‌آوری کرده و آنان را به ریاست صحت عامه سپرده‌اند.

جهانگیر گفت: "از آغاز سال جاری تاکنون ما طی عملیات‌های مختلف از میان صدها معتاد، ۲۰ تن آنان را به رضایت خودشان به شفاخانه معتادین جهت مداوا معرفی کردیم. از این میان ۸ تن آنان زنان و سه تن‌شان کودکان بودند."

معتادان جمع‌آوری شده در مرکز بدخشان
معتادان جمع‌آوری شده در مرکز بدخشان

یک پسر ۱۵ ساله یک ماه می‌شود که به علت مشکلات خانوادگی به استفاده از هروئین روی آورده.

حال، او می‌خواهد که صحت‌یاب شود. می‌گوید: "راه گم شد و در همین راه سر خوردیم و سخت از این کارم پشیمان هستم. واقع دلم به این کار نیست بخاطر این که هم زندگی خودم را تباه کردم و هم از خانواده‌ام را."

قدرت‌الله کریمی داکتر معالج معتادان در شفاخانۀ ترک اعتیاد دولتی بدخشان می‌گوید، تا هنگامی که این معتادان رضایت نداشته باشند از سوی آنان به زور تداوی نمی‌شوند.

کریمی افزود: "روز گذشته هم چند نفر را برای تداوی به شفاخانه بردیم و امروز هم از میان ۲۰ مریض ۶ تن آنان به رضایت خودشان آماده تداوی شدند."

مسوولان ریاست صحت عامه می‌گویند که از میان صدها معتاد جمع‌آوری شده تعداد محدود آنان آماده تداوی می‌شوند.

محمد نور خاوری رئیس صحت عامۀ بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که آنان در سه شفاخانه ترک اعتیاد دولتی و دو شفاخانه غیر دولتی در این ولایت ۱۷۰ بستر برای تداوی معتادان دارند.

به گفته آقای خاوری سالانه آنان در این شفاخانه‌ها بیشتر از ۱،۲۰۰ معتاد را تداوی می‌کنند.

روند جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان
روند جمع‌آوری معتادان مواد مخدر در بدخشان

خاوری گفت: "ما در ۵ بخش سالانه ۱،۲۵۰ نفر را تداوی می‌کنیم و پس از صحتمند شدن مرخص‌شان می‌کنیم. اما متاسفانه به دلیل نبود زمینه اشتغال‌زایی و نبود مصروفیت، ۹۵ درصد آنان پس از تداوی دوباره به اعتیاد رو می‌آورند."

مسوولان ریاست صحت عامه بدخشان می‌گویند که در این سال‌ها سروی‌ای به هدف مشخص شدن تعداد معتادان در این ولایت صورت نگرفته است.

اما آنان با اشاره به سروی چند سال قبل یک نهاد خارجی می‌گویند که در این ولایت بشمول کودکان و زنان نزدیک به ۴۰ هزار تن معتاد به مواد مخدر هستند.

مسوولان می‌گویند که به دلیل بیکاری، فقر، ناامنی و برگشت مهاجران به کشور با گذشت هر روز آمار معتادان به طور سرسام‌آوری بالا می‌رود.

XS
SM
MD
LG