لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

اتحادیه مرکزهای آموزشی خصوصی تعطیل دو هفته‌ای نهادهای آموزشی را اجرا نمی‌کند


آرشیف
آرشیف

اتحادیه مرکزهای آموزشی خصوصی افغانستان در نشست اعتراضی می‌گویند که تصمیم وزارت صحت برای تعطیل دوهفته‌ای نهادهای آموزشی را اجرا نخواهد کرد.

تصمیم وزارت صحت مبنی بر تعطیل مرکز‌های آموزشی با اعتراض نهادهای آموزشی خصوصی روبه‌رو شده‌است.

اتحادیه مرکزهای آموزشی خصوصی این تصمیم وزارت صحت را "برخورد یک‌جانبه و غیر مسئولانه" خوانده‌است.

مسوولان این اتحادیه در یک نشست اعتراضی به روز یک‌شنبه (۹ جوزا) گفتند که اگر برای دولت مردم و سلامتی جامعه مهم است، سیاست جامع برای کُل جامعه باشد نه ویژه یک بخش.

سنجر خالد، رئیس این اتحادیه گفت که بستن آموزشگاه‌ها و باز گذاشتن دیگر مرکزها، راه‌حل برای مشکل شیوع ویروس کرونا نیست.

خالد می‌گوید: "مراکز آموزشی با حفظ تدابیر صحی و رعایت تمام نکات‌ حفظ‌الصحه هم از داشتن ماسک و فراهم نمودن مواد ضدعفونی برای تمام دانش‌آموزان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تراکم زیاد افراد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به هیچ صورت مسدود نمی‌شود. مراکز آموزشی بیش از این توان تحمل رنج ناشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز را نداشته و در صورت ادامه روش فوق مراکز آموزشی از هرگونه اقدامات مدنی استفاده خواهد کرد."

از سوی دیگر، وزارت صحت عامه گفته که این تصمیم یک‌جانبه و تبعیض آمیز نیست، بلکه براساس‌ نیاز و با مشورت و هماهنگی وزارت معارف و تحصیلات عالی صورت گرفته شده‌است.

عثمان طاهری معاون سخنگوی وزارت صحت گفت: "این نظر با هماهنگی با خود وزارت صورت گرفته اگر مشکلی موجود باشد، می‌شود با نهادهای تحصیلی با وزارت محترم تحصیلات عالی در میان بگذارند و مشکل را حل کنند. اکر احیانا ًکدام تجدید نظر صورت می‌گرفت هماهنگی با وزارت صحت عامه و با توافق این‌ها صورت خواهد گرفت اما در غیر آن فعلا قرنطین در ۱۶ ولایت در مکاتب و تحصیلات عالی اعلام شده و این تطبیق می‌شود."

با این حال، نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف به رادیو آزادی گفت که تمامی نهادهای آموزشی خصوصی و‌ دولتی باید آنچه را که تصمیم گرفته شده رعایت کنند.

آرین می‌گوید: "تمامی نهادهای خصوصی و دولتی که مربوط به معارف افغانستان می‌شود این‌ها از تاریخ هشتم جوزا الی دو هفته آینده رخصت هستند و علت‌اش هم مسایل صحی و حفظ جان شهروندان است و هر آن نهادی که مربوط به سکتور معارف باشد برخلاف این تصمیم بخواهند که اقدام کنند با برخورد قانونی معارف افغانستان مواجه می‌شوند."

این در حالی‌ است که موج سوم ویروس کرونا در افغانستان در حال گسترش است.

وزارت صحت برای مبارزه بیشتر با ویروس کرونا، روز یک‌شنبه شفاخانه قصبه، ویژه بیماران کووید-۱۹، را نیز افتتاح کرد.

وزارت صحت پیش از این به دلیل افزایش آمار ویروس کرونا، همه پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و سایر مرکزهای آموزشی را در ۱۶ ولایت برای مدت دو هفته تعطیل کرد.

آرشیف٬ بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان
آرشیف٬ بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان

این در حالی‌است که به تاز‌گی در یک‌ شبانه روز گذشته۲۵ تن در نتیجه این ویروس جان‌ باخته و ۹۲۹ تن دیگر تازه به آن آغشته شده‌اند.

با ثبت موردهای جدید، شمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به بیش از ۷۱ هزار و شماری مجموعی جان باختگان در نتیجه آن ۲ هزار ۹۴۴ تن رسید.

ارقام وزارت صحت نشان می‌دهد که اکنون ۲۶ آزمایشگاه ویروس کرونا در مرکز و ولایت‌ها وجود دارد که در ۲۴ ساعت ظرفیت اجرای ۲۸ هزار آزمایش را دارد.

XS
SM
MD
LG