لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

محافظان زن در بند امیر گردشگران را رهنمایی می‌کنند


ضرورت حفاظت و شمار زیاد بازدید کنندگان از بند امیر، پای سیمای ۲۷ ساله را به یکی از پرجاذبه ترین مکان‌های گردشگری بامیان کشانده تا رهنمایی های بهتری سیاحتی را برای سیاحان تسهیل کند.
ضرورت حفاظت و شمار زیاد بازدید کنندگان از بند امیر، پای سیمای ۲۷ ساله را به یکی از پرجاذبه ترین مکان‌های گردشگری بامیان کشانده تا رهنمایی های بهتری سیاحتی را برای سیاحان تسهیل کند.

"دختر خاله بیا بالای چوکی بنشین اینجا ساحه سبز خراب می‌شود و جنگل‌زدن و آتش کردن هم ممنوع است."

خانم یونیفورم پوش در حال رهنمایی بازدید کنندگان از پارک ملی بند امیر.

ضرورت حفاظت و شمار زیاد بازدید کنندگان از این پارک، پای سیمای ۲۷ ساله را به یکی از پرجاذبه ترین مکان‌های گردشگری بامیان کشانده تا رهنمایی های بهتری سیاحتی را برای سیاحان تسهیل کند.

این مادر سه فرزند از سه سال به این طرف به عنوان نگهبان پارک ملی بند امیر کار می‌کند.

یکی از نگهبانان بند امیر
یکی از نگهبانان بند امیر

بند امیر پاک و سبز و خوشی و آرامش شهروندان کشور لحظه‌ی در این مکان طبیعی از آرزوهایش است: "ما مسافران را رهنمایی می‌کنیم به خصوص کسانی را که نابلد استند. بخاطر پاک نگهداشتن و سرسبز بودن بند امیر اینجا کار می‌کنم تا مردم افغانستان که اینجا می‌آیند لذت ببرند."

سیما درس نخوانده، اما آموزش دیده که چگونه گردشگران را رهنمایی و از داشته های طبیعی این مکان دیدنی حفاظت کند.

در حال حاضر چهار زن به شمول سیما همراه با نگهبانان مرد به همکاری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان از بند امیر حفاظت می‌کنند.

همه این زنان نگهبان از ساکنان محلی بند امیر اند و در معرفی ساحات جذاب و رهنمایی بازدیدکنندگان مشکل ندارند.

نگهبانی از بند امیر، افزون بر حفاظت از محیط این پارک، راه کسب درآمد برای این زنان است.

حسنیه ۴۸ ساله می‌گوید با کار در این اینجا زندگی خود و خانواده‌اش را پیش می‌برد: "من پیش زراعت تا قسمت‌های پاین را صفا کاری می‌کنم. یک ساعت پیاده می‌آیم کار می‌کنم که برای اولادهایم یک لقمه نان پید کنم. شوهرم دهقان است کار پیدا نمی‌شود مجبورم خودم کار کنم."

بامیان در مرکز افغانستان مکان‌های گردشگری بسیاری دارد، اما بند امیر یکی از جاذبه های اصلی برای گردشگران است.

این پارک طبیعی در تمام ایام سال به ویژه در فصل بهار و تابستان میزبان شمار زیاد گردشگران از ولایت‌های مختلف افغانستان است.

خدیجه رحیمی از ولایت کابل آمده تا در دل طبیعت گواری این مکان دیدنی لحظاتی خوبی را تجربه کند: "بند امیر یکی از جاهای دیدنی بامیان است که در همه فصل بسیار دیدنی است. وقتی بند امیر بیاید خیلی یک لذت خاص دارد."

نگهبانان بند امیر مثل سیما امیدواراند که صلح در افغانستان تامین شود و آنان میزبان تمام شهروندان افغانستان در پارک ملی بند امیر باشند.

XS
SM
MD
LG