لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

آرمان ملی: صلح با دروغ در افغانستان تأمین شده نمی‌تواند


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های خود به اظهارات گلدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و موج سوم ویروس کرونا در افغانستان پرداخته اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقالۀ خود نوشته که صلح با دروغ در افغانستان تأمین شده نمی‌تواند.

سرمقاله‌نویس نوشته است، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و رئیس جمهور غنی از برخی مسایل پرده برداشته که ظاهرا افغانان از مسایلی زیادی بی‌خبر باقی مانده اند.

در ادامۀ این سرمقاله آمده که رفتن به نشست استانبول با یک طرح واحد، ایجاد حکومت انتقالی با یک شورای با صلاحیت، رهایی تمامی زندانیان طالبان و حزب اسلامی و آتش‌بس از مواردی اند که آقای حکمتیار از موارد مهم بحث‌اش با رئیس جمهور کنونی و پیشین می‌داند.

به گفتۀ سرمقاله‌نویس، با نگاهی به اظهارات حکمتیار به‌نظر می‌رسد اختلاف نظر عمیقی در درون حکومت وجود دارد.

نویسنده در ادامه نوشته که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی به روز شنبه گفت که شورای عالی دولت تنها در بخش صلح فعالیت دارد، اما اکنون آقای حکمتیار می‌گوید که این شورا آدرس مهمی برای فیصله در مورد تمام مسایل مهم خواهد بود.

در پایان سرمقاله آمده که اگر مقام‌های حکومتی راست می‌گویند، پس چرا رهبران سیاسی به چشم مردم خاک می‌زنند و اگر این رهبران راست می‌گویند، پس چرا مقام‌های حکومتی اطلاعات نادرست را به خورد مردم می‌دهند.

  • افغانستان

روزنامۀ افغانستان با انتقاد از اظهارات اخیر آقای حکمتیار نوشته که رهبر حزب اسلامی با موضوعات سیاسی برخورد عادی می‌کند و این موضوع را علمیت کم او در بارۀ مسایل دانسته است.

در ادامه آمده که این درست است که حکمتیار در دو دهۀ گذشته در جنگ باقی مانده، اما اکنون که در بارۀ وضعیت سیاسی افغانستان اظهار نظر می‌کند و با مسایل مهم برخورد عادی می‌کند، یا این که که وضعیت در حال مهار شدن است و یا هم آقای حکمتیار با کمبود اطلاعات مواجه است.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‌کند که آقای حکمتیار باید بداند که اکنون افغانستان دارای یک قانون اساسی و مردم بیدار است و هیچگاهی نمی‌توان نظامی را به میان آورد که در آن خواست‌ها و ارزش‌های مردم در نظر گرفته نشده باشد.

نویسنده در پایان سرمقاله تأکید کرده و گفته است، هر رهبر سیاسی که در پیوند به وضعیت جاری افغانستان اظهار نظر می‌کند، باید مطابق به خواست‌های مردم باشد.

  • اصلاح

و روزنامۀ اصلاح با اشاره با شیوع سریع موج سوم ویروس کرونا نوشته است که اکنون کرونا برای افغانستان یک نگرانی جدی است.

سرمقاله نویس نوشته است، با آنکه واکسین جلو این ویروس را خواهد گرفت، اما در افغانستان باید به توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه توجۀ جدی صورت گیرد.

در ادامۀ سرمقاله آمده است، نگرانی‌ها در بارۀ گسترس موج سوم ویروس کرونا در افغانستان در حالی افزایش یافته که مردم این بار نسبت به موج اول آن خیلی سطحی برخورد می‌کنند.

نویسنده از حکومت بخاطر روی دست نگرفتن اقدامات برای موج سوم ویروس کرونا انتقاد می‌کند و می‌گوید که تعطیلی هوتل‌ها و نهادهای تعلیمی و تحصیلی وضعیت را مهار نخواهد کرد و باید اقدامات جدی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG