لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

در یک شبانه‌روز در افغانستان ۳۰ بیمار ویروس کرونا جان باخته اند


آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل
آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل

وزارت صحت افغانستان اعلام کرده که در یک شبانه‌روز گذشته در این کشور ۳۰ تن در ابتلا به ویروس کرونا درگذشته و بیش از ۱۵۰۰ تن تازه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

گسترش ویروس کرونا برخی کشور‌های جهان را با کمبود آکسیجن روبه‌رو کرده، از جمله افغانستان. نگرانی‌هایی در این مورد در افغانستان اظهار شده است.

خاموش و وحید باشندگان شهر کابل در این مورد چنین اظهار ‌نگرانی کردند: "قسمی که می‌بینیم، کشورهای دیگری مثل هند با کمبود آکسیجن روبه‌رو شدند. در افغانستان‌ چون امکانات زیاد نیست، شاید کمبود آکسیجن و واکسین خطر جدی در برابر جان مردم باشد."

آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل
آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل

او گفت: "ما خبرها را که می‌بینیم. در هند ویروس کرونا بسیار زیاد مردم را گرفته و هر روز آن‌جا مردم می‌میرند. در آن‌جا آکسیجن کم شده. افغانستان هم با کمبود آکسیجن مواجه خواهد بود. آکسیجن به تمام مردم نخواهد رسید. بسیار مردم جان خود را از دست دادند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که تنها در یک‌شبانه روز گذشته یک‌هزار و ۵۶۶ تن تازه به این ویروس آغشته شده و ۳۰ تن دیگر در نتیجه‌ آن جان باخته‌اند‌.

با این‌حال، وزارت صحت نیز گفته که اگرچه کمبود آکسیجن یکی از مشکلات جدی این وزارت است، اما در حال حاضر این مشکل وجود ندارد.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که آمار مشخصی درباره این‌که چه تعداد کارخانه تولید آکسیجن در افغانستان فعالیت می‌کند، در دسترس ندارد.

او افزود که صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) چندین ماشین تولید آکسیجن برای افغانستان خریداری کرده، اما به دلیل مشکل‌هایی، این ماشین‌ها هنوز نصب نشده‌است.

آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل
آرشیف، یک شفاخانه درمان بیماران ویروس کرونا در کابل

او افزود: "وزارت صحت عامه در تمام شفاخانه‌ها آکسیجن به قدر کافی دارد. ما بیشتر از دو برابر ظرفیت امروز آکسیجن داریم. ماشین‌هایی که در شفاخانه افغان‌جاپان نصب شده، برای ۲۰۰ مریض آکسیجن تولید می‌کند. اکنون با کمبود آکسیجن مواجه نیستیم. در آینده نزدیک ماشین‌های آکسیجن دیگری که وارد شده از طرف یونیسف، در شفاخانه‌ها نصب خواهد شد. تا هنوز هیچ بیماری با کمبود آکسیجن مواجه نشده."

با این‌حال، واکسین‌هایی که تاکنون به افغانستان کمک شده نیز رو به تمام شدن است.

به گفته آقای طاهری، تا اکنون ۹۸۶ هزار دوز واکسین وارد افغانستان شده که در حال حاضر این مقدار رو به تمام شدن است.

او افزود که اجرای مرحله اول واکسین‌ها پایان یافته و حالا آنانی که دوز دوم واکسین را نگرفته‌اند، واکسین می‌شود.

پیش از این وانگ یو سفیر چین در افغانستان نیز از کمک ۷۰۰ هزار دوز واکسین ضد ویروس کرونا خبر داده بود، مقام‌های وزارت صحت گفته بودند که این واکسین‌ تا یک هفته وارد افغانستان می‌شود اما تاکنون نرسیده‌است.

این وزارت می‌گوید که این واکسین تا ده روز دیگر وارد افغانستان خواهد شد.

ارقام‌ وزارت صحت نشان می‌دهد که تا این دم بیش از۷۳ هزار به این ویروس مبتلا شده که از این میان ۲ هزار ۹۷۴ تن آن جان باخته‌است.

XS
SM
MD
LG