لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

حامد کرزی: گفت‌وگوهای جاری صلح "پروژه خارجی" است


آرشیف، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان و ملابرادر رئیس هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در جریان یک نشست در مورد صلح افغانستان در مسکو.
آرشیف، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان و ملابرادر رئیس هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در جریان یک نشست در مورد صلح افغانستان در مسکو.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان گفته که گفت‌وگوهای جاری صلح "پروژه خارجی" است.

آقای کرزی روز دوشنبه (۱۰ جوزا) در نشستی زیر نام "شناخت اثر بخشی‌های روند صلح افغانستان" گفت تا زمانی که پروژه خارجی به روند ملی مبدل نشود در افغانستان صلحی تامین نمی‌شود: "حالا می‌بینیم روز به روز که با تمام‌ کوشش و جهد ملی ما هر شهروند این کشور کوشش کرد به خاطری نرسیدیم که صلح هم یک پروژه خارجی بود. ما زمانی به صلح می‌رسیم که بزرگان عزیز کشور ما که صلحی که یک پروژه خارجی است و یا از نام صلح برای یک پروژه استفاده می‌شود، این را مبدل کنیم به یک پروسه‌ی ملی از پروژه بودن خارجی‌اش این را بیاوریم از خود بسازیم و مبدلش کنیم به یک پروسه‌ ملی."

طالبان و حکومت افغانستان به تاز‌گی در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این هر دو طرف به روند گفت‌وگو‌های صلح میان افغانان تاکید کرده‌اند.

آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در جریان دیدار با اعضای مذاکره کننده دولت در کابل
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در جریان دیدار با اعضای مذاکره کننده دولت در کابل

رئیس جمهور غنی و سایر مقام‌های افغان، هیئت مذاکراتی افغانستان را نمونه خوبی برای نمایندگی از مردم و گروه‌های قومی افغانستان دانسته‌اند.

حامد کرزی همچنین از دولت افغانستان و طالبان خواست که به جای کشورهای خارجی گفت‌وگوهای صلح را در افغانستان آغاز کنند و چنین گفت‌وگوهایی مثمر نیز خواهد بود.

این در حالی است که رئیس جمهور محمداشرف غنی نیز بارها از طالبان خواسته که در هر جایی داخل افغانستان که این گروه بخواهد، با دولت وارد گفت‌وگوهای صلح شوند، اما طالبان این پیشنهاد را بارها رد کرده و گفته‌اند که مکان گفت‌وگوهای صلح معلوم است.

آقای کرزی در حالی آغاز گفت‌وگوهای صلح در داخل کشور را دلیل ملی شدن این روند دانسته که انتظار می‌رود برخی اعضای هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان که به کابل بازگشتند روز سه‌شنبه به دوحه برگردند.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفته که هیئت مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان با سران دولت و شورای عالی مصالحه ملی، رهبران سیاسی و گروه‌های مختلف جامعه در مورد ادامه گفت‌وگوهای صلح مشورت کرده‌اند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

ناجیه انوری سخنگوی این‌ وزارت به رادیو آزادی گفت‌ که هیئت حکومت افغانستان پس از آمادگی کامل، به میز مذاکره برمی‌گردند: "یک تعداد اعضای هیئت مذاکره‌کننده جانب جمهوری اسلامی افغانستان به احتمال قوی فردا به طرف محل مذاکرات یعنی دوحه حرکت می‌کنند و سایر اعضای هیئت هم به‌زودی با آن‌ها خواهد پیوست. تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان با آمادگی کامل و با نیت و اراده قوی برای تامین صلح در افغانستان به محل مذاکرات برمی‌گردند."

هیئت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان در عید فطر گذشته در قطر دیدار کردند و تصمیم به ادامه گفت‌وگوهای صلح گرفتند.

اما این امیدهایی که در این گفت‌وگو‌ها بود تا کنون تحقق نیافته‌است.

نخستین‌دور گفت‌وگوهای صلح‌ دوحه به ۱۲م سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد.

هر دو طرف تلاش کردند تا برای تداوم این گفت‌وگوها روی برخی اصل‌ها توافق کنند.

با این حال دور دوم گفت‌وگوهای صلح که در ۱۶ جدی ۱۳۹۹ آغاز شد و بحث مهم آن تهیه آجندا برای ادامه این گفت‌وگوها بود، اما تا کنون طالبان و هیئت دولت افغانستان در این بخش به نتیجه نرسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG