لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

اسدالله خالد: جامعه جهانی کمک‌هایش را با افغانستان تا ۲۰۲۴ ادامه می‌دهد


اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان
اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان

وزیر دفاع افغانستان گفته که جامعه جهانی افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و هزینه‌های نظامی این کشور را تأمین می‌کند.

اسدالله خالد وزیر روز دوشنبه در مراسم فارغ‌التحصیلی ۴۳۷ سرباز کماندو گفت: "جامعه جهانی و ناتو تا سال ۲۰۲۴ میلادی در قسمت آموزش و تامین تجهیزات نظامی با ما قرارداد دارد. حتی در صورت نیاز، ممکن نیروهای هوایی خارجی، نظامیان ما را کمک کنند، اما در ماه‌های اخیر نظامیان افغانستان ثابت ساختند که به تنهایی از هر نقطه افغانستان دفاع کرده می‌توانند."

آقای خالد در حالی از حمایت ناتو از نیروهای افغان صحبت می‌کند که افغانستان بخش مهمی از دستور کار نشست روز سه‌شنبه وزیران امور خارجه و دفاع کشور عضو ناتو است.

این نشست به گونه آنلاین برگزار می‌شود.

دیدار وزیر دفاع افغانستان از کماندوهای تازه فارغ شده
دیدار وزیر دفاع افغانستان از کماندوهای تازه فارغ شده

ینس استولتنبرگ سرمنشی عمومی ناتو اخیراً به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که کشورهای عضو ناتو به حمایت‌شان از افغانستان ادامه می‌دهند.

استولتنبرگ گفت که کارشناسان غیرنظامی این سازمان به وزارتخانه‌های افغانستان مشورت می‌دهند و از نیروهای افغان پشتیبانی مالی می‌کنند.

پیش از این توماس نیکلسون مقام ارشد اتحادیه اروپا در افغانستان گفته بود که این اتحادیه در کنار افغانستان خواهد بود و پس از خروج نیروها از این کشور به ارائه کمک در چهارچوب جدیدی ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع افغانستان در مراسم فارغ‌التحصیلی کماندوها، طالبان را به صلح و توقف جنگ فراخواند.

در همین حال، هیبت‌الله علیزایی، فرمانده عملیات ویژه کماندو هشدار داد که مخالفان باید صلح کنند یا شکست بخورند: "جنگ ما برای صلح است. اگر دشمن صلح می‌خواهد، راه برای او باز است، در غیر این صورت به دشمن رحم نمی‌شود و درهم می‌شکند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیراً جنگ و خشونت میان نیروهای افغان و طالبان افزایش یافته است.

کماندوهای تازه فارغ شده
کماندوهای تازه فارغ شده

طالبان هنوز در مورد این ادعا اظهار نظر نکرده‌اند، اما در گذشته گفته‌اند که جنگ توسط آنها تشدید نشده، بلکه در نتیجه عملیات نیروهای دولت افغانستان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG