لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

گفت‌وگوهای صلح در سایه جنگ؛ هیئت افغانستان و طالبان آماده دور جدید مذاکرات اند


آرشیف٬ مذاکرات میان افغانان در قطر
آرشیف٬ مذاکرات میان افغانان در قطر

هیئت مذاکراتی افغانستان و طالبان از آماد‌گی کامل برای آغاز دور تازه مذاکرات خبر می‌دهند.

دو عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت به رادیو آزادی گفتند که ۴ تا ۸ نفر از اعضای هیئت گفتگوکننده دولت امروز (۱۱ جوزا) برای ازسرگیری مذاکرات به دوحه بر می‌گردند.

غلام‌فاروق مجروح، عضو هیئت صلح افغانستان گفت: "امروز تعدادی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان به‌خاطر آغاز دور جدید گفت‌وگوها وارد دوحه خواهند شد و مذاکرات آغاز خواهد شد. باقی اعضا، رئیس هیئت ان‌شاءالله در اوایل هفته آینده به دوحه سفر خواهند کرد."

غلام فاروق مجروح٬ عضو هییت گفتگو کننده حکومت افغانستان
غلام فاروق مجروح٬ عضو هییت گفتگو کننده حکومت افغانستان

گفت‌وگوهای صلح در دوحه پس از آن‌كه رئیس جمهور امریكا خروج همه نیروهایش از افغانستان را تا یازدهم ماه سپتمبر به تاخیر انداخت، متوقف شد، بربنیاد توافق میان امریکا و طالبان این نیروها باید تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند.

پس از اعلام این خبر، هیئت مذاکراتی افغانستان و طالبان تنها در عید سعید فطر با یکدیگر دیدار و توافق کردند که گفت‌وگوها را ادامه دهند.

اما پس از عید آنان در میز مذاکره حاضر نشدند، و یک‌دیگر را متهم به تاخیر گفت‌وگوها کردند‌.

اکنون طالبان نیز می‌گویند که آماده ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح هستند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر در پیامی به رادیو آزادی نوشت که مذاکره‌کنندگان این گروه برای ادامه گفت‌وگوهای صلح آماده‌گی کامل دارند.

محمد نعیم٬ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم٬ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

این در حالی است که یک هیئت طالبان اخیرا به پاکستان رفته و هدف از این سفر گفت‌وگو با رهبران این گروه درباره نشست استانبول و ادامه گفت‌وگوهای صلح گفته‌ شده‌است.

هر دو طرف در حالی برای آغاز دوباره گفتگوها آماده شده‌اند که جنگ همچنان شدید است و طالبان حمله با موتر بمب‌گذاری شده را نیز آغاز کرده‌اند که بیانگر حمله‌های شدید است.

روز گذشته، این گروه به فرماندهی امنیه ولسوالی بغلان مرکزی٬ ولایت بغلان حمله کردند.

به گفته مقام‌های حکومتی، در این حمله ۴ پولیس کشته٬ ۸ پولیس و ۲۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند، اما طالبان ادعا کرده که در این حمله ده‌ها پولیس کشته شدند.

افزون بر این، کشتارهای هدفمند نیز همچنان ادامه دارد.

بامداد روز سه شنبه عتیق‌الله خوستی سرباز مبارزه با جرایم سنگین وزارت امور داخله با شلیک گلوله افراد مسلح سوار بر موترسایکل در ناحیه دوازدهم شهر کابل کشته شد.

همچنین محمدعظیم مسلم‌جار، بزرگ قومی و رئیس سابق آب‌رسانی ناحیه دوم غزنی عصر روز دوشنبه در یک حمله هدفمند کشته شد.

محمدعظیم مسلم‌جار، بزرگ قومی در غزنی
محمدعظیم مسلم‌جار، بزرگ قومی در غزنی

در پی افزایش چنین حمله‌ها و درگیری‌ها، عبدالصبور قانع، معاون امنیتی وزارت امور داخله افغانستان، در گفت‌وگو با فرماندهان امنیت ولایت‌ها به نیروهای ویژه پولیس دستور داده‌است گروه‌هایی را که علیه مردم و نظام سلاح به دست گرفته‌اند ، سرکوب کنند.

با این حال، پرسش اصلی این است که گفتگوهای صلح در دوحه در سایه جنگ چگونه ادامه خواهد یافت؟

XS
SM
MD
LG