لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

اطلاعات روز: مردم نسبت 'به‌روند صلح' کاملاً ناامید شده اند


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های خود به آغاز رور دیگر گفت‌وگوهای صلح دوحه میان دولت افغانستان و طالبان پرداخته اند.

  • اطلاعات روز

روزنامه‌ اطلاعات روز نوشته که گفت‌وگوهای صلح دوحه میان هردو طرف در حالی بار دیگر آغاز می‌شود که آتش جنگ در افغانستان در حالی شعله‌ور شدن است و مردم نسبت به روند صلح کاملاً ناامید شده اند.

روزنامه نوشته که تنها در ۳ روز گذشته در رویدادهای مختلف جنگی ۶۷ نفر کشته و زخمی شدند.

به‌باور نویسنده مردم امید زیادی به صلح ندارند، چون همزمان گفت‌وگوی صلح و شدت جنگ ناممکن است. او پیشنهاد می‌کند که مروم زمانی امیدوار به صلح خواهند شد که خونریزی در کشور متوقف شود.

روزنامه نوشته که در آغاز گفت‌وگوها هرطرف باید حداقل روی کاهش جنگ توافق کنند، چون به باور نویسنده سرمقاله، بدون این توافق مذاکرات وقت‌کشی خواهد بود و نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت.

نویسنده نوشته است، با آنکه همزمان با اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان طالبان جنگ‌شان را به هدف سقوط چندین ولایت شدت بخشیدند، اما به باور نویسنده نیروهای امنیتی افغانستان ایستادگی کردند و اجازه‌ چنین کاری را ندادند.

  • مسیر

روزنامه‌ مسیر نوشته که هردو طرف برای آغاز دوباره‌ گفت‌وگوها آماده هستند، اما چگونه؟

در ادامه آمده که روز گذشته شماری از اعضای هیئت مذاکراتی دولت افغانستان به دوحه رسیدند و طالبان برای آغاز دوباره‌ گفت‌وگوهای صلح آمادگی نشان دادند، اما سرمقاله‌نویس نوشته که معلوم نیست که آجندای این گفت‌وگوها چه است؟ از کجا آغاز می‌شود و تفاوتش با گفت‌وگوهای گذشته چه است؟

روزنامه نوشته است، هردو طرف در حالی برای آغاز دوباره‌ مذاکرات آمادگی نشان دادند که فشارهای داخلی و خارجی بر طرف‌های دخیل زیاد است تا با آغاز گفت‌وگوها جنگ را کاهش دهند، اما سرمقاله‌نویس باور دارد که موضع‌های هردو طرف نشان می‌دهد که بخاطر پاسخ به این فشارها مذاکرات را از سر می‌گیرند و برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح آمادگی ندارند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند که هردو طرف باید به درد افغانان ببینند و با طولانی ساختن جنگ و ایجاد موانع بر سر راه گفت‌وگوهای صلح، برای افزایش این درد تلاش نکنند.

روزنامه نوشته است، اگر این دور گفت‌وگوهای صلح هم نتیجه نداد و تنها وقت ضایع شد، پس هردو طرف جوابگوی کشتارهای بعد از این خواهند بود.

  • هشت صبح

اما روزنامه‌ هشت صبح از سرگیری مذاکرات را پس از شدت گرفتن جنگ امیدوار کننده دانسته و نوشته است که این بار باید هردو طرف با اخلاص و جدیت روی مسایل مربوط به صلح بحث و گفت‌وگو کنند و نتایج مثبت آن را با مردم شریک سازند.

نویسنده نوشته است، به دلیل شدت گرفتن جنگ در چند ماه اخیر مردم به این فکر بودند که دوازه‌ صلح برای همیش بسته شده، اما آغاز دوباره‌ مذاکرات مردم را امیدوار ساخته و هردو طرف نباید این بار مردم را ناامید بسازند.

رورنامه نوشته که جنگ طالبان در یک ماه گذشته نشان داد که این گروه از راه خشونت قدرت را به دست آورده نمی‌تواند و پس از این تلاشش برای سقوط نظام را از راه جنگ کنار بگذارد، چون به باور نویسنده سقوط دولت امکان ندارد.

نویسنده با اشاره به وضعیت دشوار افغانستان از جمله میزان مرگ‌و‌میر کرونا و میزان فقر در کشور پیشنهاد کرده که هرو طرف باید به جنگ پایان دهند.

XS
SM
MD
LG