لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

مذاکرات میان افغان‌ها چه وقت از سر گرفته می‌شود؟


آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان
آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان

اگرچه روز گذشته سه‌شنبه (۱۱ جوزا) برخی از اعضای هیئت صلح دولت افغانستان برای گفتگو با طالبان وارد دوحه شدند اما تاریخ و زمان آغاز مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

فوزیه کوفی یکی از اعضای مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان، در پیام متنی به رادیو آزادی گفت، آنان برای آغاز رسمی این دور مذاکرات منتظر طرف مقابل اند.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت، تا اکنون زمان آغاز مذاکرات از سوی این گروه مشخص نشده است.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان
فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان

‎ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح اما می‌گوید، هر دو طرف در حال کار روی برنامه‌ها بر اساس دستور کار قبلی گفتگوها هستند: "‎هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه با هماهنگی طرف مقابل، در حال کار روی طرح و برنامه‌ریزی مذاکرات، مطابق دستور کار قبلی استند تا مذاکرات را از همان‌جایی که متوقف شده بود، هرچه زودتر دوباره از سر بگیرند."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

با اینکه تمامی اعضای مذاکره کننده دولت افغانستان به دوحه نرفته و هنوز یک شمار به کابل اند، اما پیش‌تر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت، تمامی اعضای صلح گروه طالبان به دوحه رسیده و برای از سرگیری مذاکرات آمادگی می‌گیرند.

طالبان به علت بیرون نشدن نیروهای خارجی در اول ماه می از افغانستان، مذاکرات را متوقف کردند.‎

در همین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا سینتکام، در اعلامیه‌ای گفت كه از زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می تا پایان این ماه، آن‌ها حضور خود را در افغانستان از ۳۰ به ۴۴ درصد كاهش داده اند.

‎در اعلامیه آمده که آنها تاکنون ۳۰۰ چرخ‌بال س-۱۷ و ۱۳۰۰۰ تجهیزات دفاعی لوجستیکی را به پنتاگون تحویل داده اند.

‎در کنار این تا کنون ایالات متحده شش تاسیسات خود را رسماً به وزارت دفاع افغانستان سپرده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده كه امریكا طی دو هفته آینده پایگاه نظامی بگرام را به ارتش افغانستان تحویل خواهد داد.

روند خروج نیروهای خارجی از افغاسنتان قرار است تا یازدهم سپتمبر سال روان میلادی تکمیل شود.

قابل ذکر است که از زمان آغاز خروج نیروهای خارجی، جنگ در افغانستان شدت گرفته است، اما دولت افغانستان گفته که ارتش این کشور در تلاش است تا اوضاع را کنترل کرده و از کشور و مردم خود دفاع کند.‎

XS
SM
MD
LG