لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

باشنده‌های کابل: نهادهای امنیتی در جلوگیری از تخریب پایه‌های برق ناتوان اند


آرشیف، پایه برق تخریب شده در ولسوالی کلکان کابل
آرشیف، پایه برق تخریب شده در ولسوالی کلکان کابل

ادامۀ منهدم ساختن پایه‌های برق وارداتی در کشور با انتقاد تند شهریان کابل روبه‌رو شده و آنان نهادهای امنیتی را به کوتاهی و ناتوانی در بازداشت عاملان این رویداد متهم می‌کنند.

اوایل شب گذشته پس از منهدم شدن ۱۴مین پایۀ برق وارداتی در ولسوالی قره باغ و قطع برق شهر کابل و برخی ولایت‌ها، باشندگان کابل می‌گویند، تخریب پایه‌ها و قطع جریان برق آنان را سخت نگران کرده و به مشکلات‌شان افزوده است.

محمد داود و ذبیح الله، دو تن از باشندگان کابل: "این چه حال است در زمستان پرچاوی‌ها زیاد می‌شود و در تابستان هم پایه‌ها منفجر می‌شود در نبود برق همه کارها متوقف می‌شود، همه فعالیت‌ها و سیستم‌هایی که به برق نیاز دارد متوقف شده است."

"من از حکومت گله دارم که تا حال نتوانسته امنیت پایه‌های برق را تأمین کند، ما شاهد هستیم که تا حال چندین بار پایه‌های برق منهدم شده، اما حکومت با عاملین آن چه کرده است؟"

یک پایه برق تخریب شده
یک پایه برق تخریب شده

دافغانستان برشنا شرکت نیز از ادامۀ این روند نگران است و مسئولان این شرکت در کنار نهادهای امنیتی از مردم نیز می‌خواهند که در تأمین امنیت و نگهداری از پایه‌های برق همکاری کنند.

سنگر نیازی سخنگوی این شرکت به رادیوآزادی گفت: "ما هم از این ناحیه بسیار نگران استیم و ما نگرانی های خود را با نهادهای امنیتی شریک کرده‌ایم، برق یک سرمایه ملی است و به حکومت تعلق ندارد وقتی که برق قطع می‌شود خانه های مردم تاریک می‌شود ما از مردم هم می‌خواهیم که با نیروهای امنیتی در این زمینه همکار باشند."

شب گذشته پس از منفجر سختن یک پایۀ برق وارداتی در ساحه شینواری ولسوالی قره باغ کابل، برق کابل و سایر ولایات دیگر در مسیر برق وارداتی قطع شد.

پیش از این ۱۳ پایۀ برق وارداتی دیگر نیز در ناحیۀ هفدهم شهر کابل، ولسوالی کلکان، منطقۀ جنگل‌باغ ولایت پروان، ننگرهار، کاپیسا، بغلان و کندز با جاسازی ماین‌ها منهدم شده بودند.

هرچند پیش از این وزارت داخلۀ افغانستان از بازداشت شماری از افراد در پیوند به منهدم ساختن پایه‌های برق خبر داده بود، اما یک روز بعد این موضوع را دوباره رد کرد.

رضوان مراد
رضوان مراد

از سوی دیگر رضوان مراد، رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت نخست ریاست جمهوری به رادیوآزادی گفت که تا اکنون کسی در پیوند به این قضیه بازداشت نشده است: "به اساس معلومات ما امنیت ملی و نهادهای امنیتی تا حال کسی را که مستقیماً در این انفجارها دست داشته باشد بازداشت نکرده است، اما نیروهای امنیتی و ادارات کشفی در تلاش هستند و عاملین تخریب پایه ها به سزای اعمال شان رسانیده خواهند شد."

ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت داخله هم نظر مشابهی ارائه کردند.

این در حالیست که چندی قبل پس از منهدم ساختن تعدادی از پایه‌های برق، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در صفحۀ فیسبوک خود نوشت که تدابیر جدی و پیش‌گیرانه برای حفاظت از پایه‌های برق اتخاذ شده است و همچنین تلاش‌های نهادهای امنیتی بر شناسایی و بازداشت عاملان تخریب پایه‌های برق متمرکز شده است.

به اساس معلومات شرکت برشنا، مقدار برق وارداتی از ازبیکستان به افغانستان ۴۶۰ میگاوات است که تنها ۳۰۰ میگاوات آن برای کابل اختصاص داده شده است.

۷۰ درصد برق مورد استفاده در افغانستان از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبیکستان و ایران وارد می‌شود و با وجود منابع آبی زیاد این کشور تنها ۳۰ درصد برق موجود از منابع داخلی تهیه می‌شود.

XS
SM
MD
LG