لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

سالیاد کشته‌شدگان جنبش رستاخیز تغییر؛ ایزدیار: حکومت به تعهدش عمل نکرده است


اعتراضات جنبش رستاخیز تغییر در کابل. 03July2017
اعتراضات جنبش رستاخیز تغییر در کابل. 03July2017

امروز دوازدهم جوزا برابر است با چهارمین سالیاد کشته‌شدگان جنبش رستاخیز تغییر در ولایت کابل، اعتراضی که به دنبال افزایش خشونت‌ها در کابل شکل گرفت و سپس به خشونت گرایید و سبب جان باختن شماری از اعتراض کنندگان شد.

محمد سالم ایزدیار پسر معاون مشرانو جرگه نیز جزو جان باخته‌گان بود.

محمدعلم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه می‌گوید که حکومت بر تعهد خود مبنی بر به محاکمه کشاندن عاملان این رویداد عمل نکرده است.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانوجرگه افغانستان
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانوجرگه افغانستان

او از حکومت خواست که محکمه اختصاصی برای مجازات عاملان این قضیه برگزار کند در غیر آن به محکمه جزایی بین‌المللی هاگ شکایت خواهند کرد: "ما از جریان محکمه قطعاً راضی نیستیم، قاضی صاحب‌ها باید عادلانه قضاوت کنند، حکومت باید بی‌طرفانه برخورد کند تا عاملان این قضیه به اشد مجازات یعنی اعدام و شماری به زندان محکوم شوند در غیر آن ما گزینه‌های دوم و سوم داریم به محکمه بین‌المللی شکایت می‌کنیم و اسناد هم داریم."

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز امروز چهارشنبه (۱۲ جوزا) در نشست چهارمین سالیاد جان باخته‌گان این جنبش از حکومت انتقاد کرد که پس از گذشت چهار سال، برای خانواده‌های جان‌باخته‌گان جواب قناعت بخشی در قسمت بازداشت عاملان قربانیان ندارد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

او گفت: "مردم باید حق اعتراض و انتقاد داشته باشند وقتی این اعتبار را زیر سوال بردیم پس مورد انتقاد قرار می‌گیریم، وقتی از عدالت غفلت کنیم این فضا زمینه سوء استفاده را برای کسانی که نابودی افغانستان را می‌خواهند فراهم می‌کند."

در همین حال لوی سارنوالی کشور در خصوص عاملان حمله به اعتراض کنندگان می‌گوید، تحقیق در باره قضیه تکمیل گردیده و جهت فیصله به ستره محکمه فرستاده شده است.

ستره محکمه به سوالات رادیو آزادی در این‌باره پاسخ نداد.

چهار سال پیش در همین روز ۱۲ جوزای سال ۱۳۹۶ شماری از اعتراض کنندگان در واکنش به افزایش ناامنی‌ها و در پی انفجار یک تانکر مملو از مواد انفجاری در برابر سفارت جرمنی در کابل، دست به اعتراض زدند - انفجاری که سبب کشته شدن بیشتر از صد تن و زخمی شدن نزدیک به پنج صد تن دیگر شد.

اعتراضات جنبش رستاخیز تغییر در کابل 03July2017
اعتراضات جنبش رستاخیز تغییر در کابل 03July2017

آنان در این اعتراضات خواستار کناره‌گیری شماری از مقام‌های حکومتی به شمول محمدحنیف اتمر مشاور شورای امنیت ریاست جمهوری وقت شدند.

این تظاهرات هنگامی به خشونت گرایید و با گلوله نیروهای امنیتی مهار شد که تظاهر کنندگان می‌خواستند به دروازه‌های ارگ و سپیدار هجوم ببرند.

در آن زمان گزارش شد که در رویداد هفت تن کشته شدند، اما محمدعلم ایزدیار معاون نخست مشرانو جرگه می‌‎گوید که ۹ تن کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG