لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

بخش ویژه بیماران ویروس کرونا در شفاخانه محمد علی جناح افتتاح شد


آرشیف٬ شفاخانه مخصوص بیماران کووید-۱۹ در کابل
آرشیف٬ شفاخانه مخصوص بیماران کووید-۱۹ در کابل

در یک‌شبانه روز گذشته ۳۴ تن در نتیجه ویروس کرونا در افغانستان جان باخته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر تازه به آن آغشته شده‌اند‌.

افزایش مبتلایان ویروس کرونا وزارت صحت را واداشته تا اقدام‌هایی بیش‌تری برای کاهش ابتلا به این ویروس روی دست گیرد.

به تازه‌گی این وزارت روز پنج‌شنبه (۱۳ جوزا) بخش ویژه ۱۰۰ بستر شفاخانه محمد علی جناح ویژه بیماران کووید-۱۹ را افتتاح کرد.

آقای مجروح در مراسم افتتاح آن گفت که این یک مرکز درمانی بزرگ از دید ظرفیت در افغانستان است که منبع آکسیجن‌اش در خود آن تهیه می‌شود، درحالی که در بیش‌تر شفاخانه‌ها از طریق بالون‌ها آکسیجن انتقال می‌یابد.

مجروح می‌گوید: "خوش‌بختانه به تلاش پرسونل صحی ما، پرسونل اداری و تخنیکی ما و همکاری سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در کابل توانستیم که سه شب قبل نیمه‌های شب، لبخند را به لبان تعدادی از همکاران خود شاهد باشیم و دستگاه تولید آکسیجن شفاخانه جناح به معنای واقعی‌اش برای اولین بار با استفاده از پلنت آکسیجن که کشور پاکستان سال‌ها قبل اهدا کرده بود دارای آکسیجن برای ۱۴۰ بستر در قدم اول و ۲۰۰ بستر به صورت تمام دارای آکسیجن شده‌."

وحید مجروح افزود که شفاخانه محمد علی جناح ۲۰۰ بستر دارد که ۱۰۰ بستر آن ویژه بیماران ناشی از ویروس کرونا است اما در صورت نیاز این شفاخانه گنجایش تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ بستر را دارد.

به گفته‌ی او این شفاخانه پیش از افتتاح آن میزبان بیش از ۵۰ بیمار کووید-۱۹ بوده‌است.

آقای مجروح ابراز نگرانی کرد که هرچند اکنون وضعیت را مدیریت توانسته‌اند اما هنوزهم با کمبود آکسیجن روبرو اند و اگر مردم توجه نکند فاجعه‌ رخ خواهد داد.

این نگرانی‌ها در حالی است که هر روز به آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا افزوده می‌شود.

تنها در یک‌شبانه روز گذشته ۳۴ در نتیجه این ویروس جان باخته، همچنین از آزمایش بیش از ۴٬۳۰۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا ۱ هزار ۵۰۹ تن آن مثبت بوده‌است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۷۶ هزار ۶۰۰ تن در افغانستان به ویروس کرونا آغشته شده که از این میان ۳ هزار ۶۸ تن آن درگذشته‌اند.

مقام‌های وزارت صحت می‌گویند که امروز (پنج‌شنبه) نشست اضطراری برگزار کرده و در آن روی وضع محدودیت‌های بیشتر تصمیم گرفته می‌شود.

پیش از این نیز مسوولان به هدف کاهش آمار کرونا اقدام‌هایی را از جمله تعطیلی نهادهای آموزشی روی دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG