لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

۱۲ محل افغانستان از سوی حفاظت از محیط زیست حفاظت‌شده اعلام می‌شوند


 دره نور در ننگرهار
دره نور در ننگرهار

قرار است دوازده محل دیگر در افغانستان از سوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست این کشور ساحات حفاظت شده اعلام شوند.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان به زودی ۱۲ محل دیگر در این کشور را به عنوان ساحات حفاظت شده اعلام می‌کند.

این اداره گفته بررسی‌های ابتدایی این ساحات که در ۱۱ ولایت موقعیت دارند، صورت گرفته و اسناد لازم آن نیز تکمیل شده است.

جلال‌الدین ناصری رئیس میراث‌های طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست به رادیو آزادی گفت که این ساحات از دید محیط زیستی با ارزش بوده و باید کارهای مهمی در آن انجام شود.

او افزود: "بررسی‌ها و مطالعات نشان داده که این ساحات از نظر محیط زیستی ارزش فوق‌العاده دارد و ما این را به‌عنوان ساحات پیشنهادی رسماً اعلام کردیم تا بتوانیم در آینده در این محلات از لحاظ محیط زیستی کارهای بیشتری را انجام دهیم."

شهرستان در دایکندی، شمندوک در کنر، ریگ روان در کاپیسا، جنگلات طبیعی در دولت شاه لغمان، دره نور در ننگرهار، بخش دوم کوه شافولادی در میدان وردک، کول‌های رحمت و بست در سمنگان، گرزیوان در فاریاب، ادمامد در خوست، مندهیر در پکتیا و جنگلات طبیعی ازره در لوگر شامل این ساحات هستند.

آرشیف، کنر
آرشیف، کنر

اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفته که افغانستان از دید منابع طبیعی، محلات مصئون و موقعیت جغرافیایی کشوری غنی شمرده می‌شود چون کوه‌ها، جنگل‌های طبیعی و ساحات سبز را در خود گنجانیده است.

به‌گفته این اداره، افغانستان بر اساس قوانین و تعهدات بین‌المللی مسئولیت دارد که چنین ساحات را مشخص کرده و آن را به‌گونه رسمی محلات حفاظت شده اعلام کند.

در این حال عبدالولی مدقق کارشناس مسایل زیست محیطی می‌گوید که محلات حفاظت شده اعلام شده این ساحات کار خوب است اما به گفته او، شرایط امنیتی افغانستان برای کار کردن در این ساحات مساعد نیست.

او افزود: "با درنظرداشت شرایط امنیتی، وضع اقتصادی و اجتماعی کشور و مردم و الویت کاری ادارات دولتی، اعلام کردن لست طویل ساحات به‌عنوان محلات حفاظت شده قبل از وقت است. در افغانستان جنگ است و فکر نکنم که عملاً در ساحات اعلام شده کار کرده بتوانیم."

اما اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفته که این ساحات به‌مطالعات بیشتر نیاز دارند تا در سال‌های آینده مراحل رسمی آن تکمیل شده و موجودات زنده و ظرفیت‌های محیط زیستی موجود در این ساحات به نسل‌های آینده انتقال یابد.

پیش از این نیز اداره ملی محیط زیست برخی ساحات را حفاظت شده اعلام کرده که از جمله کول حشمت خان در کابل، بند امیر در بامیان، نورستان، و واخان در بدخشان از مهمترین آنها خوانده شده است.

کول حشمت خان در کابل
کول حشمت خان در کابل

به گفته اداره ملی حفاظت از محیط زیست، گسترش ساحات حفاظت شده در بخش جلب همکاری‌های جهانی، تحقیقات علمی، جلب وجذب سیاحان و تقویت اقتصاد ملی افغانستان کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG