لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

چین و پاکستان خواستار آتش‌بس جامع و توقف خشونت در افغانستان شدند


چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان
چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان

وزیران خارجۀ چین و پاکستان حمایت اسلام آباد و پکینگ را از تلاش‌های صلح افغانستان بار دیگر ابراز کردند.

شاه محمود قریشی و وانگ یی در نشست سه جانبه با محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در بارۀ روند صلح این کشور و مسائل دیگر روز پنجشنبه بحث کردند.

آنها در اعلامیۀ مشترک خواستار آتش‌بس جامع و توقف خشونت در افغانستان شدند.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت: "در این اعلامیه با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روی برداشتن گام‌های عملی از جانب این کشورها در راستای تحقق خواست مردم و دولت افغانستان برای استقرار آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات معنی دار صلح، تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان، توافق صورت گرفت. در تطبیق تعهدات کشورها برای مبارزه مشترک علیه تروریزم، علیه جرایم سازمان یافته، علیه ویروس کرونا و همچنان عملی شدن قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شد."

روند خروج نیروهای امریکایی و دیگر قوای بین‌المللی از افغانستان در اول ماه می آغاز شد و قرار است تا یازدهم ماه سپتمبر امسال تکمیل شود.

یک موتر ترانسپورت شهری روز پنجشنبه ۱۳ جوزا در مربوطات حوزه ششم امنیتی هدف انفجار ماین قرار گرفت که حدود چهار تن در آن کشته شدند
یک موتر ترانسپورت شهری روز پنجشنبه ۱۳ جوزا در مربوطات حوزه ششم امنیتی هدف انفجار ماین قرار گرفت که حدود چهار تن در آن کشته شدند

به دنبال آغاز این روند میزان خشونت‌ها در افغانستان دیگر هم افزایش یافت و جنگ و درگیری شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی در چندین ولایت صورت گرفت.

برخی از روزنامه های پاکستانی از وزیر خارجۀ آن کشور نقل کرده که در نشست سه جانبه گفته است که برای دست یابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان به طور مشترک کار می‌کنند.

در این حال اسفندیارولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان در توییترش نوشته که اگر تمام قوت‌ها به شمول پاکستان کردار شان را ادا نکنند انسان کشی دیگر هم افزایش خواهد یافت و این وضعیت به گفتۀ او تنها در افغانستان محدود نخواهد ماند. او خواسته است که پاکستان با در نظرداشت حالات جدید پالیسی خود را واضح کند.

وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین در حالی خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شده اند که طالبان هنوز به درخواست‌های قبلی در این باره پاسخ مثبت نداده و گفته اند که درمورد آتش‌بس بعد از پیشرفت مذاکرات صلح بحث خواهد شد.

شماری از اعضای هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان روز سه‌شنبه به دوحۀ قطر بازگشتند تا مذاکرات صلح را با طالبان از سر گیرند.

XS
SM
MD
LG