لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

نیوزویک: چین، پاکستان و افغانستان به دنبال گسترش مشارکت استراتژیک اند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

نیوزویک

مجلۀ نیوزویک در مطلبی می‌نویسد که چین، پاکستان و افغانستان در حالی به دنبال گسترش مشارکت استراتژیک هستند که امریکا نظامیانش را از افغانستان پس از دو دهه بیرون می‌کند.

وزیران خارجۀ این سه کشور روز پنجشنبه در نشست سه جانبۀ آنلاین گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجۀ چین این نشست را در زمینۀ افزایش اعتماد و همکاری متقابل مهم خوانده است.

مجله می‌نویسد، این اولین نشست سه جانبه به میزبانی چین بعد از اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در ۱۴ ماه اپریل اعلام کرد که تمامی نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

وانگ یی وزیر خارجۀ چین گفته که خروج یکجانبۀ نیروهای بین‌المللی از افغانستان در مرحلۀ به گفته او حساس روند صلح و مصالحه سبب شده که وضعیت داخلی افغانستان و چشم انداز امنیتی منطقه با یک حالت نامعلوم رو به رو شود.

او همچنان گفته که چین، افغانستان و پاکستان به عنوان همسایگان، دوستان و شرکای مشترک نه تنها کوه‌ها و دریا های مشترک دارند بلکه در غم و اندوه هم با یک دیگر شریک اند. وانگ یی افزوده که افغانستان، چین و پاکستان در آرزوی صلح و ثبات در منطقه هستند.

انتلیجنسر

نشریۀ انتلیجنسر، هم در این باره مطلبی را نشر کرده است.

در مطلب آمده در حالی که امریکا از افغانستان بیرون می‌شود، چین روی همکاری نزدیک با افغانستان تاکید می‌کند.

به باور نشریه، چین از طریق همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با افغانستان تلاش می‌کند که نفوذش را در منطقه بعد از حضور امریکا گسترش بدهد.

این نشریه در بخشی از مطلب نوشته که چین از دیر زمانی با حضور نظامی امریکا در افغانستان حساسیت نشان داده اما در عین حال از احتمال مبدل شدن افغانستان به مرکز فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی به شمول گروه‌های دهشت افگنی که چین به خود تهدید می‌پندارد نیز نگران بوده است.

روند خروج نیروهای امریکایی و دیگر اعضای ناتو از افغانستان در اول ماه می رسماً آغاز شد.

به دنبال آغاز این روند خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است.

وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین‌در اعلامیۀ مشترک که در پایان نشست سه جانبه آنها نشر شد، خواستار توقف خشونت و برقراری آتش‌بس جامع در افغانستان شده اند.

XS
SM
MD
LG