لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

شورای نگهبان ایران رد صلاحیت برخی از نامزدان ریاست جمهوری را بررسی می‌کند


انتخابات ریاست جمهوری ایران
انتخابات ریاست جمهوری ایران

شورای نگهبان ایران رد صلاحیت برخی از نامزدان ریاست جمهوری این‌کشور را بررسی می‌کند.

در حالی که شورای نگهبان ایران، تنها هفت نامزد ریاست جمهوری را تائید کرده، رهبر این‌کشور ظاهراً به‌این تصمیم انگشت انتقاد گرفته.

اکنون شورای نگهبان می‌گوید، رد صلاحیت نامزدان را دو باره بررسی می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز جمعه (۱۴ جوزا) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در جریان بررسی صلاحیت‌های شماری از نامزدان ریاست جمهوری، جفا و ظلم شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای

با آنکه خامنه‌ای از نهاد مشخصی نام نبرد، اما شورای نگهبان در واقع تصمیم گیرندۀ فهرست نامزدان ریاست جمهوری ایران است، چنانچه اکنون از میان حدود ۶۰۰ داوطلب تنها هفت تن را تائید کرده.

رهبر ایران در سخنرانی جمعه‌اش، از مردم هم خواست تا در انتخابات هژدهم جون به‌صورت گسترده اشتراک کنند و رای بدهند.

او افزود: "اگر نابسامانی وجود دارد، اگر ناکار آمدی وجود دارد، ما باید آنرا با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم، نه با عدم انتخاب."

در فهرست نامزدان این دور ریاست جمهوری ایران، نام‌های چند اصلاح طلب از جمله اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌ جمهور، مصطفی تاجزاده معاون پیشین وزارت داخله و مسعود پزشکیان، نائب رئیس پیشین مجلس حذف شده اند.

به علی لاریجانی رئیس پیشین پارلمان و حسن خمینی نواسۀ آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اجازه داده نشده که نامزد انتخابات شوند.

پیش از این صادق لاریجانی عضو شورای نگهبان، از دخالت نهاد‌های امنیتی در رد صلاحیت‌های گسترده این شورا انتقاد کرده بود.

محمود احمدی نژاد که برای دو دوره پیش از حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، برای نامزدی در انتخابات تائید نشده و اکنون گفته است که انتخابات را تحریم می‌کند.

محمود احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد

روحانی رئیس جمهور فعلی ایران برای دو دوره انتخاب شده و اکنون نمی‌تواند در انتخابات نامزد باشد.

او در نشست ۱۰روز پیش کابینه گفت، انتظار داشت شورای نگهبان، نامزدان بیشتری را تائید کند تا در نتیجه میدان رقابت نامزدان بزرگ‌تر شود.

در انتخابات پارلمانی سال گذشته در ایران، حدود ۵۷ در صد افراد واجد شرایط، رای ندادند زیرا هزاران تن از اصلاح طلبان و میانه روان از حضور و نامزدی در انتخابات ممنوع قرار داده شدند.

XS
SM
MD
LG