لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

کمیسیون حقوق بشر 'هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی' را به افغانستان دعوت می‌کند


مراسم خاک‌سپاری افرادیکه در سه حمله پی هم در منطقه دشت برچی کابل کشته شدند.
مراسم خاک‌سپاری افرادیکه در سه حمله پی هم در منطقه دشت برچی کابل کشته شدند.

قرار است کمیسیون مستقل حقوق بشر یک هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی را برای مستندسازی گروه‌هایی که غیرنظامیان را آماج قرار می‌دهند، به افغانستان دعوت کند.

شهرزاد اکبر، رئیس این کمیسیون گفته که تلاش کمیسیون این است که این هیئت برای بازماندگان غیرنظامیان دادخواهی می‌کند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود.

تلفات روزافزون غیرنظامیان، گسترش جنگ و حمله‌های هدفمند کمیسیون مستقل حقوق بشر را واداشته که در پی دعوت یک هیئت حقیقت‌یاب جهانی باشد که برای مستندسازی گروه‌های‌ عامل آن به افغانستان سفر کند.

هیئتی که قرار است حمله‌های گروه‌هایی را مستندسازی کند که در آن غیرنظامیان قربانی شده‌اند.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز یکشنبه در نشستی به مناسبت نوزدهمین سال تاسیس این کمیسیون گفت: "تلاش ما این است که یک هئیت حقیقت‌یاب بین‌المللی به افغانستان بیاید. این هیئت گروه‌هایی که مشخصاً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند مستندسازی می‌کند. درعین حال، شیوه‌های جلوگیری از تلفات غیرنظامیان را به طرفین جنگ ارائه می‌دهد."

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر
شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر

بانو اکبر درباره این هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی توضیح بیشتر نداد.

اما ذبیح فرهنگ رئیس نشرات و سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "این‌کمیسیون از سازمان ملل خواسته است تا با فرستادن هیئتی به افغانستان کشتارهای هدفمند به ویژه هدف دادن هزاره‌ها و شیعه‌ها را تحقیق و مستندسازی کند.

ذبیح فرهنگ رئیس نشرات و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح فرهنگ رئیس نشرات و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای فرهنگ افزود: "کمیسیون از سازمان ملل خواسته بود که یک هیئت مستقل و مسکلی به افغانستان بفرستد تا در پیوند به حمله‌های مرگبار و هدفمند مانند «حمله سیدالشهدا» و این‌که هزاره‌ها و شیعه‌ها در معرض نسل‌کشی قرار دارند تحقیق کند. این که به چه شیوه تحقیق خواهند کرد نمی‌دانیم نیاز است این رویدادها مستندسازی شوند."

این‌خواست‌ها درحالی مطرح می‌شوند که در رویدادهای پی‌هم اخیر در کابل، بیشتر هزاره‌ها قربانی شدند. به تازه‌گی هم به‌روزهای چهارشنبه و پنج شنبه چهار موتر شهری در غرب کابل-بخش‌هایی که بیشتر هزاره نشین اند_ آماج ماین‌های مقناطیسی قرار گرفتند که در آن‌ها بیش بیش از پانزده تن جان باختند.

موترشهری ای که در غرب کابل آماج ماین‌های مقناطیسی قرار گرفت
موترشهری ای که در غرب کابل آماج ماین‌های مقناطیسی قرار گرفت

پس از این رویدادها به تازه‌گی کارزار دادخواهی برای پایان کشتار هزاره‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تویتر آغاز شده است.

اما پیشتر این‌گونه رویدادها در دیگر بخش‌های کابل و ولایت‌ها نیز رخ داده است که از اقوام مختلف قربانی گرفته است.

انفجار موتربمب‌گذاری شده در ولایت لوگر که باعث کشته شدن ده‌ها جوانی شد که برای آزمون کانکور آمادگی گرفته بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از تلاش‌های بی‌اثر در مذاکرات صلح انتقاد می‌کند.

به گفته شهرزاد اکبر، این مذاکرات نتوانسته انتظار مردم و کمیسیون را بر آورده کند، خشونت‌ها کاهش دهد و جایگاه حقوق بشر را در مذاکرات، متناسب باخواسته‌های کمیسیون بالا ببرد.

خواستیم در این باره دیدگاه حکومت افغانستان را داشته باشیم موفق نشدیم، اما تازه وزارت دولت درامور صلح گفته که تلاش‌ها برای فرستادن هیئت مذاکره کننده صلح به دوحه جریان دارد و حکومت افغانستان از هرتلاش برای آغاز دوباره این روند کار می‌گیرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که این‌گروه تلاش کرده در جریان مذاکرات خوب به پیش برود و این روند به گفته اوجاده یکطرفه نیست.

با این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر سفارش‌هایی درباره مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان، نگرانی‌ها و خواسته‌های آنان به مذاکره‌کنندگان صلح افغانستان ارائه کرد.

ختم جنگ و حل مسائل از راه مذاکره، تامین حقوق و مشارکت سیاسی زنان به‌ویژه در روند صلح، تامین حقوق بشری فشرده این سفارش‌ها هستند که در سندی به مذاکره‌کنندگان صلح ارائه شده‌است.

افزون بر این کمیسیون مستقل حقوق بشر از وضعیت بد آوارگان داخلی و کاهش توجه جهان به وضعیت حقوق بشری پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور نگران است و تاکید می‌کند که روند خروج نباید به معنای کاهش توجه به وضعیت حقوق بشری در افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG