لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

نیویارک تایمز: سی‌آی‌ای در تلاش رویکرد تازه در افغانستان است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، باز هم توجه چند روزنامه و نشریه جهان را جلب کرده.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، اداره استخبارات مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) در تلاش رویکرد تازه در افغانستان است.

در آغاز می‌خوانیم که خروج تدریجی نیرو‌های امریکایی، سی آی‌ای را مجبور ساخته تا دنبال راه‌های دیگر از جمله جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی و عملیات‌های ضد تروریزم در افغانستان باشد.

در ادامه آمده که سی‌آی‌ای تحت فشار‌های شدید برای بررسی این‌گونه گزینه‌ها قرار دارد.

نیویارک تایمز می‌نویسد که اداره استخبارات مرکزی امریکا، نقش محوری را در بیست سال حضور نظامیان این‌کشور در افغانستان داشته. اما در ادامه آمده که به زودی پایگاه‌هایش را در این‌کشور که از آنجا ماموریت‌های نظامی و حملات توسط طیاره‌های بی‌سرنشین را انجام می‌داد، از دست خواهد داد.

نویسنده به نقل از آگاهان سی‌آی‌ای می‌نویسد که هشدار داده اند که خطر فزاینده از روی کار آمدن دوباره طالبان وجود دارد.

بر اساس تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا، قرار است که روند خروج تمامی ۲۵۰۰ نظامی این‌کشور از افغانستان تا یازدهم سپتمبر تکمیل شود.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد که یکی از اهداف سی‌آی‌ای هدف حمله به شورشیان پاکستانی توسط طیاره‌های بی‌سرنشین با استفاده از حضورش در افغانستان بود.

در ادامه به نقل از کسانی که از یک ارزیابی آگاه اند، آمده است که گزارش‌های اخیر سی‌آی‌ای و اردوی امریکا در افغانستان خیلی بدبینانه بودند. زیرا در آنها اشاره شده که طالبان و سایر گروه‌های شورشی در جنوب و شرق این‌کشور دست بالاتر دارند و شاید کابل در چند سال آینده به دست شورشیان سقوط کند و در نتیجه، غرب باز هم از افغانستان هدف حمله قرار گیرد.

اما مقام‌های افغان گفته اند که باوجود مشکلات نیروهای افغان توان دفاع از کشور‌شان را دارند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به اسکات میلر فرمانده نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان تمرکز کرده و نوشته است که او سال‌ها را در جنگ افغانستان سپری کرد و حالا مسئولیت خروج نیروهای بین‌المللی برعهدۀ اوست.

به نوشتۀ روزنامه، جنرال میلر و سایر قوماندانان نظامی از ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا خواسته بودند که چند هزار سرباز این‌کشور را در افغانستان حفظ کند تا آنها با تهدید گروه‌های تروریستی مبارزه کنند.

در ادامه آمده که نظامیان ارشد امریکایی عین درخواست را از جو بایدن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده کرده اند.

اما به نوشتۀ واشنگتن پُست، اداره‌های ترمپ و بایدن در مورد این نکته مخالفت کرده اند و تعهد سپرده اند که طویل‌ترین جنگ امریکا را به پایان می‌رسانند.

پنتاگون هم بار‌ها گفته است که در جنگ افغانستان، از راه نظامی به پیروزی نمی‌رسند.

روزنامه همچنان می‌نویسد که ایالات متحده بیش از ۲۴۰۰ سربازش را در افغانستان از دست داد و این جنگ برایش بیشتر از ۲ تریلیون دالر هزینه برداشت.

ده‌ها جنرال امریکایی از اداره‌های چهار رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان فرمانده در افغانستان گماشته شدند.

واشنگتن پُست نوشته که شاید اسکات میلر آخرین فرمانده امریکایی در افغانستان باشد. اما نویسنده گفته که او تاریخ را بازنویسی نخواهد کرد و تنها به مدیریت خروج نیروها مشغول خواهد بود.

XS
SM
MD
LG