لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

موج سوم کرونا در افغانستان؛ وزارت صحت محدودیت‌ها را تمدید کرد


آرشیف٬ شهر کابل
آرشیف٬ شهر کابل

مقام‌های وزارت صحت عامه گفته‌اند که از شنبه هفته آینده محدودیت‌ها را برای دو هفته‌ در ۱۶ ولایت، از جمله کابل، را تمدید کرده‌اند.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که براساس این محدودیت‌ها همه نهادهای آموزشی دولتی و خصوصی، حوض‌های آب‌بازی و تالارهای عروسی در این ولایت‌ها بسته می‌شوند.

کرونا پای عبدالفتاح ۲۳ ساله با پدرش را به شفاخانه کووید-۱۹ در هرات کشانیده است.

هر دو نفس تنگی دارند و با کمک آکسیجن نفس می‌کشند، اما وضعیت پسر قناعت‌بخش‌تر از پدر کهن‌سالش است.

عبدالفتاح می‌گوید پیش از ابتلا به این ویروس اصلا کرونا را جدی نمی‌گرفت: "فعلا من هم به اینجا بستری هستم و حاجی آقای من هم. مریض خیلی زیاد شده بی‌اندازه به این شفاخانه بیروبار است."

موج سوم ویروس کرونا در کشور هر لحظه ممکن فاجعه بار بیاورد.

آرشیف٬ بیماران کووید-۱۹ در افغانستان
آرشیف٬ بیماران کووید-۱۹ در افغانستان

براساس آمار رسمی، تنها در ۲۴ ساعت گذشته جان ۵۴ تن را گرفته و ۱٬۷۲۴ نفر تازه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مقام‌های وزارت صحت عامه نیز هشدار داده‌اند که اگر وضعیت از این بدتر شود، شفاخانه‌ها به کمبود آکسیجن مواجه می‌شوند.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت که از روز شنبه هفته آینده وضع محدودیت‌های دو هفته‌یی در ۱۶ ولایت به شمول کابل، تمدید می‌شود.

طاهری گفت: "تمدید قرنطین تحصیلات عالی و معارف سر از روز شنبه ۲۲ جوزا آغاز می‌شود، این قرنطین که در ۱۶ ولایت است، شامل تمام نهادهای آموزشی دولتی ـ خصوصی، حوض‌های آب بازی، کلپ‌های ورزشی و تالارهای عروسی در این ولایت‌ها می‌شود و کسانی که در گروپ خطر اند و سن شان از ۵۵ بالا است از خانه کار می‌کنند".

اما برخی ولایت‌های بزرگی چون هرات هنوز شامل این محدودیت‌ها نشده است.

فیصل کریمی استاد پوهنتون هرات از شیوع گسترده کرونا در مراکر آموزشی این ولایت نگران است.

کریمی افزود: "هر روز تعدای از دانشجویان بدحال می‌شوند. یکی دو تن آن‌ها را حتی به شفاخانه بردیم. شماری از دانشجویان مریض هستند و علایم این بیماری (کووید-۱۹) را دارند. شیوع کرونا و شدت گرمی روی سلامتی دانشجویان تاثیر می‌گذارد و این روی کیفیت درسی نیز تاثیر مستقیم دارد."

یکی از کسانی که به تازگی در اثر ابتلا به این بیماری جان داده نظر زلمی، استاد راهنمای کانکور در کابل است. او سال‌ها در آموزشگاه‌های کابل به ده‌ها هزار دانش‌آموز آموزش داد.

آماری رسمی وزارت صحت از تلفات این بیماری در روزهای اخیر از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان بی‌پیشینه بوده است.

براساس این آمار از آغاز شیوع کرونا تا اکنون در این کشور ۸۴ هزار و۵۰ تن به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند ۳٬۳۰۵ تن جان داده‌اند.

مقام‌های بهداشتی در افغانستان هشدار داده‌اند که عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی آمار ابتلا و تلفات این بیماری را افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG