لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

شدت جنگ و سقوط برخی ولسوالی‌ها؛ هدف نیروهای افغان از عقب نشینی تاکتیکی چیست؟


نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در ولایت لغمان
نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در ولایت لغمان

پس آغاز روند خروج نیروهای خارجی، جنگ در افغانستان افزایش یافته و مناطق بیشتری به دست طالبان افتاده، ولی وزارت دفاع گفته که نیروهای افغان عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه (۱۸ جوزا) به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی عقب‌نشینی کردند: "در برخی از مناطق کشور، نیروهای امنیتی و دفاعی عقب‌نشینی کرده‌اند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند. این بدان معنا نیست که آنها از طریق جنگ توسط دشمن شکست خورده‌اند. این عقب‌نشینی موقتی است و انشاالله به زودی وضعیت بهبود می‌یابد."

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع گفته که اردو تنها در شمار کمی از ولسوالی‌ها مانند قیصار و دولت‌آباد در فاریاب، شهرک در غور، دولت‌شاهی در لغمان و گیزاب در ارزگان عقب‌نشینی کرده‌است.

به گفته منابع این وزارت، جنگ به شمول فاریاب، غزنی، میدان‌وردک و هلمند در ده ولایت ادامه دارد.

اما بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های محلی، طالبان در ماه‌های پسین ده ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

ولسوالی دولت‌آباد فاریاب روز سه‌شنبه به دست طالبان افتاد.

یک منبع امنیتی به رادیو آزادی گفته که نیروهای امنیتی از مرکز ولسوالی دولت‌آباد فاریاب به‌ سوی قرمقول عقب‌نشینی کرده‌اند.

ولسوالی دولت‌آباد سه سال در محاصره مخالفان مسلح دولت بود و دولت نیروهای امنیتی و دفاعی را از راه هوا تجهیز و اکمال می‌کرد.

درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای افغان در منطقه آب‌بند غزنی نیز آغاز شده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در توییتر نوشته که آنها روز گذشته پاسگاه اصلی پولیس را در این ولسوالی گرفتند.

آرشیف، عملیات نیروهای افغان در ولایت فاریاب
آرشیف، عملیات نیروهای افغان در ولایت فاریاب

هرچند حکومت گفته که این عقب‌نشینی تاکتیکی است، اما ولسوالی‌هایی که اداره آنها به دست طالبان افتاده، هنوز در دست این گروه است.

اما چه زمانی نیاز به عقب‌نشینی تاکتیکی نیروهای امنیتی است؟

امرالله امان، کارشناس نظامی چنین توضیح می‌دهد: "من به عنوان یک جنرال و یک نظامی [پیشین] که وقت زیادی را در این زمینه صرف کرده‌ام، در اینجا این اصطلاح را اشتباه می‌دانم. عقب‌نشینی تاکتیکی در جبهه‌هایی که جنگ باشد استفاده می‌شود. جنگ روان جنگ چریکی است. این اصطلاح برای آن استفاده نمی‌شود. این جنگ تاکتیکی نیست که ولسوالی را از دست دهند و وسایل، تانک و تجهیزات را جنگجویان ببرند."

عملیات نیروهای افغان در ولایت لغمان
عملیات نیروهای افغان در ولایت لغمان

گروه طالبان پیش از تشدید حمله‌های خود، ادعا کرده که کنترل چندین منطقه از جمله منطقه دولت‌شاهی لغمان را گرفته، اما وزارت دفاع گفته است که این گروه از بیشتر بخش‌های این ولایت عقب رانده شده‌است.

به گفته این وزارت، عملیات آنها تا پاکسازی کامل لغمان ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG