لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

شرکت افغان پُست سیستم الکترونیکی را برای اظهارنامه‌های گمرگی راه‌اندازی کرده


نشان افغان پُست
نشان افغان پُست

شرکت پُستی افغان پُست، سیستم الکترونیکی جدیدی برای تکمیل کردن اظهارنامه‌های گمرگی راه‌اندازی کرده است.

شرکت نیمه‌دولتی افغان‌پست اعلام کرده که هدف ایجاد این سیستم جدید بالا بردن میزان ایمنی اطلاعات گمرکی، جلوگیری از سوءاستفاده و ساده‌سازی سیستم اظهارنامه‌های گمرکی است.
احمدوحید ویس، رئیس این شرکت، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که این سیستم را انجمن بین‌المللی پست توسعه داده و در ۱۵۰ کشور از جمله افغانستان اجرا می‌شود.

احمدوحید ویس، رئیس شرکت افغان پُست
احمدوحید ویس، رئیس شرکت افغان پُست

او افزود: "اجرای این سیستم برای همه کشورها در سال ۲۰۲۱ اجباری شد و اگر گمرک‌ها از این سیستم استفاده نکنند، بسته ارسالی‌شان به‌کشور مقصد دوباره مسترد می‌شود؛ یعنی استفاده از سیستم برای پست و گمرک افغانستان لازم است."
او گفت در گذشته ارسال یک بسته پُستی ساعت‌ها وقت می‌گرفت، اما اکنون با این سیستم الکترونیکی جدید تنها دو دقیقه برای ثبت نام از بهر پست گمرکی زمان نیاز است.
وزارت مالیه افغانستان نیز از این سیستم استقبال کرده است.
رفیع تابع سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "اگرچه وزارت مالیه به سیستم ارسال بسته‌های پُستی متصل نیست، اما ما از سیستم جدید پستی استقبال می‌کنیم. این سیستم در بخش اظهارنامه‌های گمرکی سهولت می‌آورد."

رفیع تابع سخنگوی وزارت مالیه
رفیع تابع سخنگوی وزارت مالیه

از سوی دیگر، شرکت افغان پُست گفته که کارمندان گمرک‌ها دیگر حق باز کردن و بررسی بسته‌های ارسالی را ندارند.

در گذشته شکایت‌هایی وجود داشت که در گمرک‌ها بسته‌های ارسالی مردم باز و از آنها استفاده می‌شود.

شرکت افغان پُست اطمینان تأکید کرده که با کابرد سیستم جدید اطلاعات دقیق در مورد آدرس، وزن، هزینه و شمار جنس ثبت می‌شود و از بازفرستادنیا رد بسته‌های ارسالی جلوگیری می‌شود.

سیستم جدید خیلی ساده و با ایجاد یک حساب اینترنتی روی تلفن‌ها قابل دسترس است. این سیستم و گرفتن زمان بیشتر جلوگیری می‌کند.

گفتنی است که شرکت افغان پست در ماه‌های پسین فعالیت‌های خود را گسترش داده و کار را بیشتر میان مردم و اداره‌ها آسان کرده است. توزیع پستی پاسپورت یکی از این تسهیلات است.

XS
SM
MD
LG