لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

رکودِ کار زنان تجارت‌پیشه در تنها مرکز فروش صنایع دستی زنان در بادغیس


تنها مرکز فروش صنایع دستی و محصولات زنان تجارت‌پیشه در ولایت بادغیس.
تنها مرکز فروش صنایع دستی و محصولات زنان تجارت‌پیشه در ولایت بادغیس.

کار زنان تجارت‌پیشه در تنها مرکز فروش محصولات زنان در بادغیس به رکود بی‌پیشنه مواجه شده است. این زنان می‌گویند که ده‌ها زن فعالیت اقتصادی را به‌دلیل نبود بازار فروش مناسب و تهدیدات امنیتی کنار گذاشته‌اند و حالا خانه‌نشین هستند.

یکی از آن‌ها می‌گوید: "قدیم‌ها ماهوار ۴۰ هزار یا ۳۰ هزار کار می‌کردم، اما حالا ۱۰ هزار هم از آرایش‌گری پیدا کرده نمی‌توانم."

آزیتا عزیزی یکی از آرایش‌گران در بادغیس از روزهای قصه می‌کند که کار و بارش در مرکز تجارتی فروش محصولات زنان در شهر قلعه‌نو رونق داشت.

او پنج فرزند دارد و حالا مجبور شده که به‌دلیل تهدیدات امنیتی و نبود بازار فروش مناسب، از خانه به‌جای مرکز تجارتی فروش محصولات زنان کار کند.

او می‌گوید: کار ما به مارکت زنان خوب بود و ۵۰ دکان فعالیت می‌کردند و حالا دکان‌های فعال به شش دکان الی هفت دکان، تهدید امنیتی هم زیاد است. برق هم نداریم و اقتصاد دوکانداران پائین است و من فعلاً به خانه کار می‌کنم."

تنها مرکز فروش صنایع دستی و محصولات زنان تجارت‌پیشه در ولایت بادغیس.
تنها مرکز فروش صنایع دستی و محصولات زنان تجارت‌پیشه در ولایت بادغیس.

حسینا ۳۰ ساله یکی از فروشندگان مواد غذایی درمرکز تجارتی فروش محصولات زنان در شهر قلعه‌‌نو است.

با شیوع کرونا و گسترش ناامنی‌ها، کار و بارش به رکود مواجه شده.

او حتی برخی از روزها هیچ درآمدی به جیب نمی‌زند.

او می‌گوید: "اوایل افتتاح مرکز فروش محصولات زنان کار خوب بود، مردم هم زیاد به این مرکز می‌آمدند و حالا کار و بار من خراب شده و ماهوار دو هزار افغانی بیشتر عاید نداریم و روزهای هم شده که هیچی عاید نداشتم. فعلاً هم کار من خوب نیست، چرا که دکانداران رفته‌اند و مردم هم به خاطر خرید نمی‌آیند."

شمار دکان‌ها در مرکز فروش محصولات زنان از ۵۲ به کمتر از ۱۰ دکان کاهش یافته است و کمتر کسی برای خریداری مواد مورد نیازش به این مرکز سر می‌زند.

عطبیه توخی، مسئول این مرکز، دلایل رکود را این گونه بیان می‌کند: مشکلاتی که مانع فعالیت زنان شده، یکی دوری مارکت از سطح شهر قلعه‌نو، دوم به اثر شیوع کرونا مردم می‌ترسند و سوم این‌که نبود امنیت است و مردم حساس امنیت نمی‌‎کنند و به همین خاطر بیشتر زنان از مارکت به خانه‌های خود رفته‌اند. مردم می‌گویند که تا امنیت مارکت درست گرفته نشود، ما به مارکت نمی‌آیم."

آرشیف، یک نمایشگاه فروش محصولات زنان در افغانستان
آرشیف، یک نمایشگاه فروش محصولات زنان در افغانستان

ناامنی‌ها در ولایت بادغیس به شمول شهر قلعه‌نو افزایش یافته است.

زنان تجارت‌پیشه از ترس هدف قرارنگرفتن از فعالیت در مرکز فروش محصولات زنان دست کشیده‌اند.

فرید احمد صدیقی، سرپرست شاروالی بادغیس می‌گوید که مرکز فروش محصولات زنان به دستور محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ساخته شد.

او افزود: اداره شاروالی قلعه‌نو به منظور ایجاد زمینه کار و شغل برای زنان تجارت‌پیشه، مرکز تجارتی را در ناحیه دوم به هزینه حدود ۲۰ میلیون افغانی در سال ۱۳۹۷ ساخت. در حال حاضر این مارکت رونق چندانی ندارد و ۱۰۰ درصد به رکود مواجه نیست."

حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی در بادغیس به‌دلیل ناامنی‌ها و بافت‌های سنتی بسیار کم است.

ایجاد مرکز فروش محصولات زنان، نوید خوشی برای زنان در بادغیس شمرده می‌شد، اما رفته رفته دکان‌ها مسدود و زنان به شمول آزیتا سرمایه‌های خود را ازدست داده اند.

این همه در حالی است که نیروهای بین‌المللی در حال خروج از افغانستان اند.

این هم به نگرانی زنان در مناطق مختلف افغانستان افزوده است.

XS
SM
MD
LG