لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

نشست علمای افغانستان و پاکستان و تأکید آنان بر پایان جنگ از راه مذاکره


برگزاری نشست اسلامی علمای افغانستان و پاکستان در عربستان سعودی.
برگزاری نشست اسلامی علمای افغانستان و پاکستان در عربستان سعودی.

سخنرانان نشست علمای افغانستان و پاکستان بر پایان جنگ ۴۰ سالۀ افغانستان از راه مذاکره تأکید کردند.

نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان همکاری‌های جهان اسلامی در این نشست گفت که صلح و ثبات افغانستان بستگی به کشورهای منطقه و جهان دارد.

امروز پنج‌شنبه (۲۰ جوزا) عربستان سعودی میزبان کنفرانس علمای افغانستان و پاکستان در پیوند به موضوع صلح افغانستان در مکه بود.

در این نشست که به میزبانی سازمان رابطۀ علمای اسلامی برگزار شده بود، در پیوند به جنگ جاری در افغانستان و تأمین صلح در این کشور بحث و گفت‌وگو شد.

رضوان سعید، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان همکاری‌های اسلامی با تأکید بر همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان گفت که صلح و ثبات افغانستان به کشورهای منطقه و جهان بستگی دارد.

آقای سعید افزود: "صلح و ثبات در افغانستان به همکاری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بستگی دارد و در این مورد نقش علما بسیار برجسته است."

آقای سعید افزود که علما نقش مهمی در برقرری صلح دارند.

از سوی دیگر نورالحق قادری، وزیر پاکستان در امور همکاری‌های اسلامی در این نشست بر انسجام میان مسلمان جهان و تأمین اعتدال در میان آنان تأکید کرد.

نورالحق قادری در کنفرانس علمای افغانستان و پاکستان در عربستان سعودی
نورالحق قادری در کنفرانس علمای افغانستان و پاکستان در عربستان سعودی

آقای قادری گفت که نفاق در بین مسلمان سبب ضعف آنان شده و این موضوع دلیل رشد افراطیت در کشورهای اسلامی است.

در همین حال بلال اکبر، سفیر پاکستان در عربستان در این نشست گفت که تأمین صلح و ثبات در افغانستان سبب تأمین صلح و ثبات در پاکستان خواهد شد.

آقای اکبر گفت که پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان به‌گونۀ جدی کار می‌کند.

او افزود: "آنان تنها از لحاظ جغرافیایی نه بلکه از لحاظ تاریخی و فرهنگی با هم برادر هستند. ما به این باور هستیم که صلح در افغانستان به معنای صلح در پاکستان است. هیچ کشوری به مثابۀ پاکستان از تأمین صلح در افغانستان خوشحال نمی‌شود."

او تأکید کرد که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید مشکل افغانستان از طریق مذاکرات سیاسی حل شود.

در این نشست محمد قاسم حلیمی، وزیر حج و اوقاف افغانستان گفت که یکی از دلایل اصلی که طالبان برای ادامۀ جنگ تأکید می‌کردند، حضور نیروهای خارجی در افغانستان بود و اکنون با خروج این نیروها طالبان دیگر دلیلی برای ادامۀ جنگ ندارند.

محمد قاسم حلیمی، وزیر حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی، وزیر حج و اوقاف افغانستان

از سوی دیگر شفیق صمیم، نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت که افغانستان از ۴۰ سال به این با جنگ و خشونت دست‌وگریبان است.

او برای پایان دادن به این جنگ خواستار مذاکرات دولت افغانستان با کشورهای و گروه طالبان شد.

او افزود: "این‌جنگ ابعاد مختلف دارد که راه حل آن یکی هم مذاکره با مخالفان دولت است و راه حل دیگر آن مذاکره با کشورهای همسایه است. با وجود این‌همه مشکلات مردم افغانستان به ارزش‌های اسلامی و فرهنگی خود پابند هستند. آنان با در برادری خود با کشورهای همسایه ایستاد هستند."

قرار است که در پایان این نشست اعلامیۀ مشترکی از سوی اشتراک کنندگان آن منتشر شود.

XS
SM
MD
LG