لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

ریاست جمهوری افغانستان نام‌گذاری چهارراهی را در هلمند بنام الیاس داعی منظور کرد


نام‌گذاری چهارراهیی را در هلمند به نام الیاس داعی خبرنگار کشته شده رادیو آزادی.
نام‌گذاری چهارراهیی را در هلمند به نام الیاس داعی خبرنگار کشته شده رادیو آزادی.

ریاست جمهوری امروز رسما نام‌گذاری چهارراهی را در هلمند بنام الیاس داعی خبرنگار کشته شده رادیو آزادی منظور کرد.

ریاست جمهوری می‌گوید این اقدام را برای حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان انجام داده است.

ریاست جمهوری پیشنهاد وزارت اطلاعات و فرهنگ را برای نام‌گذاری یک چهارراه در هلمند بنام الیاس داعی خبرنگار کشته شده رادیو آزادی منظور کرده است.

مکتوب این‌منظوری امروز به رادیو آزادی رسیده است:

مکتوب منظوری یک چهارراهی بنام الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی امروز به این رادیو رسیده است.
مکتوب منظوری یک چهارراهی بنام الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی امروز به این رادیو رسیده است.

در این مکتوب به نقل از رییس جمهور غنی نوشته شده: "به هدف حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان، در مطابقت با پیشنهاد ارئه شده، نام‌گذاری چهارراهی در هلمند را به‌نام شهید الیاس داعی تایید می‌کنم."

دوا خان مینه‌پال رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به رادیو آزادی گفت، از این پس این خیابان رسماً به‌نام الیاس داعی یاد خواهد شد.

دوا خان مینه‌پال رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت
دوا خان مینه‌پال رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت

آقای مینه‌پال افزود: "این پیشنهاد توسط کمیسیون مرکزی نام‌گذاری جاده و خیابان‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ تصویب شد و به رئیس جمهور ارائه شد و وی آن‌را تأیید کرد."

چهارراه الیاس داعی در هلمند، در جادهٔ مقام ولایت و در نزدیکی خانه او است که پیشنهاد نام‌گذاری آن در ماه حمل امسال از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت و با همکاری جامعه خبرنگاری هلمند ارائه و برای منظوری به ریاست جمهوری فرستاده شد.

خانواده الیاس از تصمیم دولت استقبال می‌کنند اما می‌گویند به دلیل خدمات و تلاش‌های داعی، باید مکان‌های بیشتری به نام او نام‌گذاری شود.

مدثر دعوت برادر الیاس داعی به رادیو آزادی گفت: "شهید داعی به هلمند خیلی کار کرد، در سخت‌ترین شرایط و در هرحالت صدای هلمندیان بود، این خواست خانواده ما نه بل خواست تمام هلمندیان است که مکان‌های بیشتر بنام او نام‌گذاری شود مانند مکاتب و جاهای دیگری که مربوط به فعالیت‌های خبرنگاری ارتباط دارند."

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند ۲۲م عقرب سال گذشته در نتیجه انفجار ماین مغناطیسی بر موترش جان باخت.

حکومت افغانستان از بازداشت یک تن به اتهام دست داشتن در قتل داعی خبر داد؛ اما تا کنون جزییات بیشتر در این‌باره نداده است.

از سوی دیگر نهادهای حامی خبرنگاران، خواستار مجازات عاملات خشونت‌ها در برابر خبرنگاران استند.

مجیب خلوت‌گر رییس اجرایی نهاد حمایت از رسانه‌های آزادی افغانستان یا نی به رادیو آزدای گفت، حکومت باید به درستی در مورد قتل‌ها و خشونت‌ها علیه خبرنگاران تحقیق کند.

مجیب خلوت‌گر رییس اجرایی نهاد حمایت از رسانه‌های آزادی افغانستان یا نی
مجیب خلوت‌گر رییس اجرایی نهاد حمایت از رسانه‌های آزادی افغانستان یا نی

آقای خلوت‌گر افزود: "مسئله مهم این است که آیا قضیه‌های خبرنگاران بررسی می‌شود، یا امنیت خبرنگاران گرفته می‌شود، آیا قضیه الیاس داعی که گفته شده بود یک نفر گرفتار شده، قضیه‌اش درست بررسی شده یا نشده؟"

با این حال، دولت افغانستان اطمینان داده است که در مورد هرگونه خشونت علیه خبرنگاران و قتل آنها تحقیق خواهد کرد و نتیجه تحقیقات خود را درباره شمار زیادی از این دوسیه‌ها اعلام خواهد کرد.

با آن هم تا کنون نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران وجود دارد.

بر اساس آمار نهاد حمایت از رسانه‌های افغانستان از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون ۹ خبرنکار و کارند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند.

این آمار د رسال ۲۰۲۰ ۱۶ تن بود.

XS
SM
MD
LG