لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

نگرانی گروه حفاظت از افراد ملکی در منازعات مسلحانه از افزایش تلفات در بغلان


یک زخمی پس از حمله بمب کنار جاده ای در ولایت بغلان
یک زخمی پس از حمله بمب کنار جاده ای در ولایت بغلان

گروه کاری حفاظت از افراد ملکی در منازعات مسلحانه در ولایت بغلان از افزایش تلفات افراد ملکی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند.

یک نهاد حامی غیرنظامیان در بغلان از افزایش تلفات افراد ملکی در این اواخر نگرانی کرده.

رحیم‌داد آریا مسئول گروه کاری حفاظت از افراد ملکی در منازعات مسلحانه در بغلان است.

او به رادیو آزادی می‌گوید: "از پنجم ماه می ۲۰۲۱ تاکنون یعنی دریک‌ماه گذشته بیش از شصت و پنج تن از افراد ملکی شامل زنان، کودکان، سالمندان و جوانان در اثر جنگ‌ها کشته و زخمی شده اند. دیده شده که درجنگ از خانه‌های مردم استفاده می‌کنند. آسیب رسانی به غیرنظامیان در جنگ خلاف همه موازین حقوق بشری هست و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا در جریان جنگ جدا متوجه افراد ملکی باشند."

وارد شدن تلفات و خسارات ناشی از یک حمله موتربمت در بغلان
وارد شدن تلفات و خسارات ناشی از یک حمله موتربمت در بغلان

او رقم دقیقی از کشته و زخمی‌های افراد ملکی در جنگ‌های اخیر در بغلان را ارائه نکرد؛ اما گفت که تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

آقای آریا همچنین افزود که در همین یک‌ماه اخیر بیش از شش هزار خانواده از نقاط مختلف بغلان بیجا شده اند که تعداد زیاد از آنها نیاز به کمک‌های فوری دارند.

او بیجا شدن‌های دسته جمعی، تخریب خانه‌ها و اماکن عمومی در منازعات مسلحانه را نیز خلاف قوانین بین‌المللی جنگ دانست و گفت با وجود درخواست‌های مکرر نهاد متعدد هنوز آسیب‌رسانی به غیرنظامیان درجریان جنگ ادامه دارد.

مهرعلی شیرزاده از ولسوالی دهنه غوری کسی که شش عضو خانواده‌اش در جنگ میان طالبان و دولت کشته و زخمی شده اند می‌گوید باید حمله به غیرنظامیان کاملاً متوقف گردد.

او افزود: "درهمین یک‌ماه اخیر دراثر پرتاب هاوان طالب یا نیروهای دولتی درخانه ما سه تن از طبقه اناس ویک مرد شهید ویک ومرد ویک دختر خورد سال هم ازفامیل ما زخمی شده اند.

یک انفجار در شهر پلخمری
یک انفجار در شهر پلخمری

من وهمه مردم کشوراز طرف‌های درگیرخواهان آشتی و صلح وختم جنگ هستیم واگر صلحی نمی‌کنند حداقل درجنگ‌هایشان متوجه افراد ملکی باشند."

درتازه‌ترین مورد از تلفات افراد ملکی دربغلان چهارشنبه شب ده کارمند یک موسسه ماین روبی کشته ونزدیک به بیست تن دیگر‌شان زخمی شدند.

آنها درساحه شیخ جلال درچند کیلو متری مرکز ولسوالی بغلان در حمله مردان مسلح نقاب پوش برخوابگاه کشته و زخمی شدند.

این درحالیست که کمیسیون حقوق بشر و دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از تلفات افراد ملکی در جنگ‌های جاری ابراز نگرانی کرده اند.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته که جنگ را متوقف کنند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در اعلامیه‌ای که به تاریخ دوازدهم جوزا ۱۴۰۰ صادر کرد گفته است که در یک‌ماه اخیر دوصدو هشتاد غیرنظامی در این کشور کشته و ۶۰۰ و ۳۴ فرد ملکی دیگر زخمی شده اند.

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل
دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل

بغلان از دوماه به این طرف شاهد شدید‌ترین ناامنی‌ها است.

دراین مدت ولسوالی برکه به دست طالبان افتید و جنگ دربخش‌هایی ازولسوالی نهرین، جلگه، گذرگاه نور، بغلان مرکزی، دند غوری و دهنه غوری شدت گرفت.

هزاران خانوده درجریان این نا امنی‌ها بیجا شدند وبگفته مسئولین زیادی‌شان ضرورت به کمک‌های عاجل بشری دارند.

XS
SM
MD
LG