لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

پنتاگون: ماموریت نظامی امریکا در افغانستان از پایگاه‌های خلیج فارس آغاز شده است


آرشیف، عملیات نیروهای هوایی امریکایی در افغانستان
آرشیف، عملیات نیروهای هوایی امریکایی در افغانستان

وزیر دفاع امریکا می‌گوید که ماموریت جنگی، استخباراتی و نظامی خود را در افغانستان به کمک پایگاه‌های نظامی‌شان در کشورهای حوزۀ خلیج فارس آغاز کرده‌اند.

جنرال لوید آستین، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که ماموریت جنگی و استخباراتی‌شان به کمک پایگاه‌های نظامی امریکا در کشورهای خلیج فارس آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع امریکا در نشست استماعیۀ کمیتۀ امور نظامی مجلس سنای امریکا گفت، پس از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، برای انجام ماموریت ضد تروریستی نیاز است که از طریق هوا این کشور را تحت نظارت داشته باشد.

جنرال آستین گفته این ماموریت از پیش آغاز شده است: "در حالی که ما تلاش خود را برای افزایش توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود فراتر از حد مجاز ادامه می‌دهیم، فقط می‌توانم بگویم همانگونه که ما این همه ظرفیت را از کشور خارج کرده‌ایم، اکنون کارهای بسیار بیشتری انجام می‌دهیم. نظارت، تحقیق و اطلاعات از کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌شود. مأموریت اکثر جنگنده‌های ما در یک چهارچوب از کشورهای حوزۀ خلیج فارس انجام می‌شود. اکنون ما این قدرت را داریم."

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا

رهبر پنتاگون به کمیتۀ امور نظامی سنای امریکا این را هم گفته که پس از خروج نیروها، فراهم کردن حمایت هوایی به قوای افغان بسیار دشوار خواهد بود.

جنرال آستین گفته که ایالات متحده هنوز گزینه‌ها برای استقرار نیروها و طیاره در کشورهای همسایه را زیر نظر دارد تا پرواز به افغانستان کوتاه‌تر شود.

پیش از این گزارش‌هایی به نشر رسید که امریکا می‌خواهد در آن سوی خط دیورند در مناطق قبایلی پایگاه ایجاد کند.

مقام‌های پاکستانی این گزارش را رد و طالبان هم تهدید کردند که مسوولیت نتایج بد جنگ به دوش کسانی خواهد بود که به نیروهای امریکایی اجازۀ ایجاد پایگاه را دهند.

امریکا در حالی در جستجوی راه‌ها برای ادامۀ ماموریت ضد تروریستی‌اش در افغانستان است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده است.

جنرال مارک میلی، فرمانده نیروهای مشترک امریکا روند خروج نیروهای خارجی را از افغانستان مسوولانه و منظم دانست.

جنرال مارک میلی، فرمانده نیروهای مشترک امریکا
جنرال مارک میلی، فرمانده نیروهای مشترک امریکا

میلی افزود: "همان گونه که گفتم نیروهای مشترک ما با خیال راحت، مسوولانه و به گونۀ استراتژیک از افغانستان بیرون می‌شوند، در حالی که حمایت دوام‌دار از نیروهای امنیتی افغانستان وجود دارد."

بخش اصلی حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان کمک مالی و تجهیز نیروهای هوایی این نیروها است. امریکا برای انجام این کار در اواخر دست به کار شده و این موضوع در سفر اخیر مقام‌هایی امریکایی به افغانستان مورد بحث همه‌جانبه قرار گرفته است.

اما آگاهان نظامی برای تقویت نیروهای هوایی افغانستان، فراهم کردن طیاره‌های استخباراتی و جنگی، آموزش پرسونل در بخش تخنیکی، فراهم کردن تجهیزات جنگی و در کنار آن طیاره‌هایی ترانسپورتی را فکتورهای مهم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG