لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

روند تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا در افغانستان از سر گرفته شد


آرشیف، تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا به یک خانم در کابل. April 26, 2021
آرشیف، تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا به یک خانم در کابل. April 26, 2021

با گذشت هر روز موج سوم ویروس کرونا در افغانستان در حال گسترش است، اما وزارت صحت عامۀ این کشور روند تطبیق واکسین را برای پیش‌گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا پس از مدتی توقف از سرگرفته است.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز یک‌شنبه (۲۳ جوزا) در نشست خبری‌یی در کابل گفت که ۷۰۰ هزار دوز واکسین کمکی چین به کابل و ۱۳ ولایت منتقل شده و تا فردا چهارشنبه (۲۴ جوزا) به تمام مراکز صحی دولتی خواهند رسید.

به گفتۀ آقای مجروح، این واکسین به ۳۵۰ هزار نفر تزریق خواهد شد، اما افرادی که واکسین هند را دریافت کرده بودند، از این واکسین مستفید نخواهند شد.

سرپرست وزارت صحت عامه بر تأمین شفافیت در روند توزیع واکسین ضد کرونا تأکید کرد: "در تطبیق واکسین که شفافیت نباشد، با مسئولان بیشتر از همه برخورد جدی صورت می‌گیرد. در مرحله اول، یک میلیون دوز واکسن بسیار شفاف اجرا شد."

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه، تا به حال حدود ۶۵۰ هزار تن در سراسر کشور واکسین ضد کرونا را دریافت کرده‌اند و این ظرفیت وجود دارد که روزانه برای نزدیک به ۳۰ هزار تن واکسین تزریق شود.

کارکنان صحی، نیروهای امنیتی و دفاعی، آموزگاران، برگشت‌کنندگان، کارکنان اداراتی که سروکار زیادی با مردم دارند و افراد بالای ۵۵ سال در حال حاضر در اولویت قرار دارند و پیش از دیگران باید واکسین دریافت کنند.

اما در کنار واکسین کمکی چین، حکومت در حال گفت‌وگو با هند، امریکا و سازمان صحی جهان است تا برای تمام شهروندان افغانستان واکسین ضد کرونا فراهم کند.

سرپرست وزارت صحت عامه همچنین گفت که کمبود آکسیجن به زودی حل می‌شود و تمام شفاخانه‌های ویژۀ بیماران کووید۱۹ مجهز با دستگاه‌های تولید آکسیجن خواهند شد.

یک خانم مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شفاخانه افغان جاپان در کابل
یک خانم مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شفاخانه افغان جاپان در کابل

وحید مجروح گفت که دستگاه‌های تولید آکسیجن با همکاری یونیسف و بنیاد آغاخان برای ولایت‌ها به کابل رسیده‌ و روند انتقال‌شان به ولایت‌ها نیز آغاز شده است.

آقای مجروح گفت که در شفاخانه‌های کووید۱۹ کابل دستگاه‌های تولید آکسیجن نصب و فعال شده و مشکل کمبود آکسیجن در این شفاخانه‌‌ها تا حدی حل گردیده.

اما با وجود این همه وزارت صحت عامه هشدار داده که موج سوم ویروس کرونا به اوج خود رسیده و اگر به توصیه‌های این وزارت توجه نشود و شرایط قرنطین عملی نشوند، افغانستان وارد بحرانی خواهد شد که مدیریت آن برای بخش صحت دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر در ۲۴ ساعت ۸۵ تن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان جان باخته‌اند و ۱۵۹۷ تن تازه به این ویروس مبتلا شده‌اند. از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان تا به حال این بالاترین میزان مرگ‌ومیر رسمی در یک شبانه‌روز است که به ثبت رسیده است.

با این همه بر اساس آمار رسمی، شمار مجموعی افراد مبتلا به کووید۱۹ در افغانستان به ۹۱ هزار و ۴۵۸ تن رسیده و ۳۶۱۲ فرد مبتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG