لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

اردوغان: ترکیه یگانه کشوری‌ست که می‌تواند نقش مهمی درصلح افغانستان بازی کند


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور اردوغان می‌گوید ترکیه یگانه کشور قابل اعتماد است که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان می‌تواند نقش مهم درصلح وثبات دراین کشور بازی کند.

رجب طیب اردوغان هنگام عزیمت به سوی بروکسل دیروز درمیدان هوایی استانبول گفت که بعد از خروج قوای بین‌المللی از افغانستان انقره می‌تواند نقش مهم درصلح و ثبات این کشور بازی کند.

رئیس جمهور ترکیه افزود که درحاشیۀ اجلاس سران ناتو دراین مورد با جوبایدن رئیس جمهور امریکا دو‌به‌دو گفتگو می‌کند.

کشورهای ناتو به شمول امریکا و ترکیه در مرحلۀ اخیر خاتمه بخشیدن به حضور نظامی بیست سالۀ خود درافغانستان قرار دارند.

خروج رسمی نیروها تا یازدهم سپتمبر آینده تکمیل خواهد شد.

گزارش‌ها می‌رساند که ترکیه برای بدوش گرفتن امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل که راه اساسی رفت‌وآمد دیپلوماتان غربی و موسسات کمک‌رسان پنداشته می‌شود آمادگی نشان داده و قرار است شماری از سربازان خود را به‌این منظور درافغانستان نگه دارد.

اردوغان گفت که انقره درمورد پلان‌های که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان می‌خواهد دراین کشور روی گیرد به متحدان امریکایی معلومات داده است. اما او بدون جزئیات بیشتر صرف همینقدر گفت که متحدان غربی اظهار خوشنودی کرده اند ودرمورد بحث وگفتگو خواهد شد.

ازسوی دیگر جاک سولیوان مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که رئیس جمهور بایدن باهمتای ترکی خود درکنارمسائل مربوط به ایران وسوریه دراین باره هم گفتگو خواهد کرد که انقره بعد از خروج نیروهای بین‌لمللی از افغانساان چه نقش می‌تواند دراین کشور بازی کند.

او گفت که بایدن واردوغان همدیگر را خوب می‌شناسند چون درسابق نیز همکاری داشته داشته اند وبا استفاده ازاین فرصت می‌خواهند که روابط خود را تقویت بخشند.

دراین میان یک مقام ترکیه گفته است که نیروهای این کشور درصورتی درافغانستان باقی خواهند ماند که برخی شرایط به شمول مسائل قانونی و مالی آنها مهیا شود.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

این مقام که نخواسته نامش ذکر شود به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که تاکنون قطعی نیست که نیروهای این کشور درچوکات ناتو درافغانستان باقی خواهند ماند یا ضمن یک توافق دوجانبه. و اگر این ماموریت زیرنظارت ناتو باشد چه مشروعیت قانونی خواهد داشت.

این مقام ترکیه می‌افزاید که قدرت‌های غربی مایل اند که نیروهای ترکیه از میدان هوایی بین‌المللی کابل پاسداری کنند.

اما طالبان در واکنش به این گزارش‌ها هوشدار داده اند که بعد از خروج همه قوای بین‌المللی از افغانستان عساکر کدام کشور خارجی نباید دراین کشور باقی بمانند ورنه با روشی‌که طالبان دربرابر عساکر خارجی داشتند روبرو خواهند شد.

حکومت افغانستان هم گفته که نیروهای این‌کشور توانایی حفاظت میدان هوایی کابل و دیگر تاسیسات مهم را دارند.

خروج قوای بین‌المللی از افغانستان نگرانی امنیتی به‌بارآورده و اینکه دیپلوماتان غربی چگونه به حضور ورفت آمد خود به این کشور ادامه خواهند داد.

جوزیف بوریل رئیس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا می‌گوید درحال حاضر بحث‌های فشرده میان اعضای این اتحادیه، کشورهای ناتو، امریکا و ملل متحد جریان دارد که درصورت نبود شرایط مناسب امنیتی دیپلوماتان غربی چگونه به حضور خود درافغانستان ادامه خواهند داد.

جوزیف بوریل رئیس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا
جوزیف بوریل رئیس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا

هرچند ناتو گفته که مشاوران ملکی خود را درافغانستان نگه می‌دارد ولی هنوز معلوم نیست امنیت آنها ازسوی چه کسانی تامین خواهد شد.

سی کشور عضو ناتو روی این موضوع هم غور می‌کنند که برنامه آموزش نیروهای افغان را چگونه می‌توانند خارج ازاین کشور ادامه دهند.

سران کشورهای ناتو دراجلاس امروز دربروکسل این فرصت را خواهند داشت که طولانی ترین وبزرگترین ماموریت خارج از جغرافیای سیاسی این پیمان را خاتمه بخشند.

XS
SM
MD
LG