لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۷

هشت صبح: وزارت صحت افغانستان پس از آغاز موج سوم کرونا زیرفشار قرار دارد


بیشترین روزنامه‌های چاپ کابل
بیشترین روزنامه‌های چاپ کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که وزارت صحت عامه افغانستان پس از آغاز موج سوم کرونا زیرفشار شدیدی قرار دارد.

به نوشته این سرمقاله، گزارش شده است که وزارت صحت عامه در تلاش است فشارها را با وضع تحریم‌های جدید کاهش دهد، اما به نوشته سرمقاله‌نویس وزارت صحت عامه کمبود اکسیجن و واکسین کرونا را از مشکل‌های بنیادی می‌داند که حل نشده است.

به نوشته سرمقاله‌نویس، با وجود توصیه‌های بهداشتی و تلاش‌های وزارت صحت عامه افغانستان، دیروز این وزارت بیشترین رقم بلند مرگ ناشی از کرونا را ثبت کرده است که نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.

به گفته نویسنده هرچند شمار کشته شده‌گان ویروس کرونا بیشتر از آن است که وزارت اعلام کرده است، اما این وزارت در تلاش است تا کاستی‌ها و فشارهای‌ها بخود را کاهش دهد.

نویسنده سرمقاله همچنین از حکومت از بهر اقدام دیرهنگام برای جلوگیری از موج سوم کرونا انتقاد کرده و گفته است که محدودیت‌های جدید از شیوع ویروس کرونا جلوگیری نمی‌کند.

نویسنده به این باور است که محدودیت‌های وضع شده باید زودتر مورد توجه قرار می‌گرفت و اکنون که ویروس درجامعه گسترش یافته است، چنین محدودیت‌هایی سودی به‌دنبال ندارد.

نویسنده باور دارد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جامعه جهانی باید بسیج شود درغیرآن کنترل این سونامی غیرممکن است.

  • مسیر

روزنامه مسیر، به نقل از وزارت امور خارجه امریکا نوشته که از همسایه‌گان افغانستان خواسته است تا مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان باز کنند و به نوشته سرمقاله نویس آنها با همسایگان افغانستان درحال کار بر روی طرحی هستند که در صورت فرار احتمالی افغانها، کاملاً آماده باشند.

در ادامه سرمقاله آمده که با وجود آغاز روند بیرون شدن نیروهای خارجی، شدت نبردها، گسترش ویروس کرونا و بحران ناشی از خشکسالی سبب افزایش فرار و بحران مهاجرت شهروندان این کشور شده است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است که، جنگ درماه‌های پسین شدت گرفت و حالا از بخش‌های دور دست به شهرها گسترش یافته است.

به گفته نویسنده، اگر جنگ به شهرها رسد، شمار آوارگان به‌گونه چشمگیری افزایش می‌یابد.

به گفته این روزنامه، پناه بردن شهروندان افغانستان به کشورهای همسایه مایه ذلت است و افغان‌ها یک بار این ذلت را دیده اند.

به نوشته سرمقاله نویس اگر بار دیگرمردمان افغانستان پناهنده شوند، بیش از گذشته با تحقیر و مشکلات روبرو خواهند شد.

نویسنده تأکید می‌کند به همین دلیل است که هردو طرف درگیر باید به ملت رحم کنند و آنها را به پای همسایگان خود نیندازند.

  • هیواد

روزنامه هیواد، سرمقاله خود را به کارزار ملی ضد جنگ اختصاص داده است.

در ادامه این سرمقاله آمده، این کارزار درحالی آغاز می‌شود که جنگ در این کشور شدت گرفته و هرروز گزارش‌هایی از نبردها از ولایت‌های گونه‌گون پخش می‌شود.

به گفته نویسنده، مردم انتظار چنین جنگ شدیدی را نداشتند، زیرا با بیرون شدن نیروهای خارجی برای طالبان هیچ فرصت جنگ و خشونت در افغانستان نمانده است و عالمان دین از افغانستان و جهان اسلام نیز با صدور فتوا گفته اند که جنگ در افغانستان ناروا و برادرکشی است.

نویسنده این کارزار ملی را گامی مثبت خوانده و نوشته است که به زودی تأثیر مثبتی بر صلح و رفاه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG