لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

صالح: پیشروی طالبان روی خط باریک به گورستان دسته‌جمعی آنها تبدیل خواهد شد


امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون نخست محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان را پیشروی این گروه روی یک "خط باریک" خوانده و گفته که چنین پیشروی دائمی نیست.

آقای صالح در صفحه‌ فیسبوک خود نوشته "آنهایی که جنگ با طالب را بلد هستند، می‌دانند که این خط باریک به گورستان دسته‌جمعی این گروه وحشت و جهل تبدیل خواهد گردید."

معاون اول آقای غنی از مردم خواسته که زیر تأثیر تبلیغات نروند. به گفته او، طالبان هیچ تغییری ایجاد نکرده‌اند، بلکه بدتر از گذشته شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته که طرف پیروز یا شکست در میدان جنگ روشن است.

امرالله صالح در حالی پیشروی طالبان را به خط باریک تشبیه کرده‌است که براساس گزارش خبرنگاران محلی رسانه‌ها، این گروه از یازدهم ماه ثور تا اکنون ۲۰ولسوالی را در ولایت‌های مختلف افغانستان تصرف کرده‌. دولت گفته که از این ولسوالی‌ها "عقب‌نشینی تاکتیکی" کرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که این گروه در ۴۰ روز گذشته بیش از ۳۰ ولسوالی را تصرف کرده - ادعایی که منابع دولتی آن را تأیید نکرده‌اند.

از سوی دیگر، تلاش‌ها برای صلح همچنان ادامه دارد، ولی پیشرفتی نداشته است. گفت‌وگو کنندگان دولت و گروه طالبان در قطر دستاورد چندانی در راستای صلح نداشته‌اند.

پنج روز پیش دو طرف توافق کردند که مذاکرات صلح را سرعت بخشند و در مورد اولویت‌های گفت‌وگوها توافق ‌کنند، اما از آن روز تا کنون با هم دیدار نکرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در پیامی به رادیو آزادی نوشته: "ارتباط میان آنان وجود دارد و تلاش‌ها نیز جریان دارد، اما این‌که نتیجه چه خواهد بود، چیزی گفته نمی‌تواند."

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

محمد نعیم افزود که نمایندگان طالبان پس از عید فطر آماده مذاکره بوده‌اند، اما شمار نمایندگان دولت هنوز کامل نشده است.

با این حال، وزارت دولت در امور صلح افغانستان این اظهارات سخنگوی طالبان را "بهانه‌جویی" خوانده است.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در محل مذاکرات صلح افغانستان یعنی شهر دوحه هستند و ضرورت به بهانه‌جویی نیست، ادامه جنگ و خون‌ریزی در افغانستان و بهانه‌تراشی برای آن یک جفای بزرگ در حق مردم افغانستان است."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

همچنین کارزاری در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ "جنگ نیابتی در افغانستان را پایان دهید" به راه افتاده‌است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کارزار خواستار پایان دادن به جنگ جاری شده‌ و آن را تهدیدی برای بقای افغانستان خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG