لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

مذاکرات افغانستان-پاکستان؛ قریشی: جنگ و صلح همزمان ممکن نیست


نشست مقام‌های افغان و پاکستانی در اسلام‌آباد
نشست مقام‌های افغان و پاکستانی در اسلام‌آباد

نشست مقام‌های افغان و پاکستانی در اسلام‌آباد در حالی برگزار شده که روابط دو کشور به تازگی رو به تیرگی گراییده است.

این نشست دو روزه با میزبانی یک مؤسسۀ غیردولتی موسوم به "انستیتوت منطقه‌ای صلح" با حضور شماری از چهره‌های سیاسی دو کشور برگزار شده است.

علاوه برسفیر افغانستان در اسلام‌آباد، حضرت عمر زاخیلوال، حامد گیلانی، میرویس یاسینی، غیرت بهیر و شماری از زنان و فعالان رسانه‌ای از افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند.

از راست به چپ، میرویس یاسینی، حضرت عمر زاخیلوال و سید حامد گیلانی
از راست به چپ، میرویس یاسینی، حضرت عمر زاخیلوال و سید حامد گیلانی

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این نشست گفته که نمی‌توان، جنگ و گفت‌وگوهای صلح را به گونه همزمان ادامه داد: "من با این موضوع موافق هستم که جنگ و صلح در یک زمان پیش برده نمی‌شود. پاکستان نیز از کاهش خشونت و رفتن به سوی آتش‌بس در افغانستان سخن زده است."

در همین حال، نجیب‌الله الوخیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد همکاری پاکستان با روند صلح را مهم خوانده و روی روابط خوب میان کابل و اسلام‌آباد تاکید کرده است.

طاهر خان خبرنگار پاکستانی که در این نشست حضور داشت، به رادیو آزادی گفت که اشتراک کنندگان در مورد بهبود روابط میان دو کشور و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند: "هدف از گفت‌وگوها این است که نقش کسانی که مردم به گپ آن‌ها گوش می‌دهند، در روند صلح چه باشد. دوم اینکه این چهره‌ها چگونه می‌توانند نقش مثبت را در بهبود روابط دو کشور که در برخی موارد تیره می‌باشد، ایفا کنند."

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

از سویی هم، محمد صادق خان نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان ابراز امیدواری کرد که این نشست در زمینه بهبود روابط میان دو کشور و روند صلح افغانستان موثر واقع شود.

افغانستان همواره پاکستان را متهم کرده که از طالبان حمایت می‌کند و به رهبران این گروه پناهگاه‌های امن داده است، اما اسلام‌آباد و گروه طالبان چنین ادعاها را رد کرده‌اند.

صادق خان نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان
صادق خان نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان

کابل تاکید می‌کند که نقش پاکستان در روند صلح و تشویق طالبان به گفت‌وگو و آتش‌بس مهم است و عملکرد اسلام‌آباد در این زمینه می‌تواند روابط دو کشور را نیز بهبود ببخشد.

روابط میان کابل و اسلام‌آباد پس از اظهارات تند چندی پیش حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در مورد پاکستان تیره‌تر شد. وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات آقای محب گفت که نمی‌داند که افغانستان از پاکستان چه می‌خواهد.

XS
SM
MD
LG