لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

کرونا در بامیان؛ کمبود آکسیجن و مراکز صحی از مشکلات عمده مردم اند


شفاخانه تجرید و تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت بامیان
شفاخانه تجرید و تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت بامیان

محمد تقی ۵۰ ساله از ولسوالی یکه ولنگ از ده روز به این‌سو در شفاخانه کووید۱۹ مرکز بامیان بستری است.

او می‌گوید که کمبود آکسیجن در این شفاخانه همواره بیماران را به مشکل مواجه می‌کند.

او خواستار حل این مشکل است: "آکسیجن در این شفاخانه کم است. اگر دولت در همین قسمت شفاخانه کووید ۱۹ بامیان را همکاری کند بسیار خوب است."

قدیر شهاب فعال مدنی در بامیان می‌گوید که اگر از حالا تدابیر پیشگیرانه برای مبارزه با کرونا صورت نگیرد ممکن است که فاجعه انسانی رخ دهد: "دیروز با شماری از فعالان مدنی از این شفاخانه نظارت کردیم که ۴۶ نفر بستری بودند که چیزی بیشتر از دو برابر ظرفیت این شفاخانه است. موضوع دیگر این شفاخانه به شدت به کمبود پرسونل مواجه است."

شفاخانۀ اختصاصی کووید۱۹ به صورت عادی فقط ظرفیت ۲۰ بیمار را دارد.
در بسیاری از محلات بامیان موج سوم ویروس کرونا در حال گسترش است.

شفاخانه ولسوالی ورس ولایت بامیان
شفاخانه ولسوالی ورس ولایت بامیان

ولسوالی‌های دور دست بامیان مثل پنجاب، ورس و کهمرد از این امر بیشتر آسیب می‌بینند، چرا که در این ولسوالی‌ها مرکز تداوی و تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد.

امین دانشیار یکی از باشندگان ولسوالی ورس می‌گوید که در یک ماه اخیر در این ولسوالی ۱۵ نفر با همین علایم جان باخته اند: "با تأسف مردم بامیان بسیار فقیر است. اکثر توان این را ندارند که در مرکز بامیان برای تداوی بیایند. حالا من در جریانم که در قریه‌های ورس تعداد کثیری مردم مریض شدید اند که با علایم کرونا در شفاخانه عمومی مراجعه می‌کنند و دیگران مبتلا می‌شوند."

مسئولان ادارۀ صحت بامیان ضمن تأیید برخی از مشکلات می‌گویند ‌که تیم‌های سیار جهت آگاهی‌دهی و نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا در تمام ولسوالی‌ها سفر می‌کنند.

حسین مستمندیار مسئول پروژه کووید۱۹ در بامیان می‌گوید تلاش دارند که ظرفیت این شفاخانه را از ۲۰ بستر به ۴۰ بستر افزایش دهند و مطابق آن کارمندان صحی بیشتر استخدام کنند: "فعلاً از همه چیز رسیدگی به بیماران در اولویت قرار دارد که ما تلفات نداشته باشیم. تعداد از واکسیناتور‌ها را ما به شفاخانه کووید۱۹ آوردیم چون تا حالا واکسین به بامیان نرسیده از همین طریق در حال حاضر این مشکل را حل کردیم."

مسئولان اداره صحت می‌گویند که بیماران مبتلا به کرونا از ولایت‌های پروان، میدان وردک، غور و دایکندی هم در شفاخانه کووید۱۹ این ولایت مراجعه می‌کنند.

به گفته آنها با توجه به ظرفیت این شفاخانه رسیدگی به تمام بیماران برای‌شان مشکل است.

در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر مبتلا به کرونا در شفاخانه ۲۰ بستر این ولایت تحت تداوی قرار دارند و نظر به آمار رسمی تا هنوز ۶ نفر بر اثر ابتلا به موج سوم کرونا جان باخته اند.

اما آمار دقیق مبتلایان به کرونا در بامیان معلوم نیست.

XS
SM
MD
LG