لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

مسیر درباره اظهارات اخیر امرالله صالح نوشته است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • مسیر

روزنامه مسیر به نقل از امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور نوشته كه طالبان با ساختن یک راه باریك پیشرفت داشته اما بخش‌های گرفته شده از سوی طالبان به گورستان آن‌ها تبدیل خواهد شد.

به نوشته سرمقاله نویس، سخنان آقای صالح درحالی است که طالبان در یک و نیم ماه گذشته ۳۰ ولسوالی را زیر اداره شان درآورده اند که حکومت آن‌ها را عقب نشینی تاکتیکی می‌داند، اما این مناطق در سراسر افغانستان و حتا دروازه‌های کابل تا (نرخ و جلریز) نیز زیر اداره طالبان در آمده است.

به باور نویسنده روزنامه مسیر، چنین دیده نمی‌شود که این ولسوالی‌ها به گونه کامل از سوی حکومت پس گرفته شود، اما اگر این کار انجام شود، تلفات گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت، حکومت اسلحه و تجهیزاتی را از طالبان پس خواهد گرفت که این گروه پس از سقوط ولسوالی‌ها بدست آورده بودند.

نویسنده سرمقاله٬ سخنان امرالله صالح را تنها پاسخ بی فایده به انتقادها خوانده است که به باور نویسنده نه می‌تواند مشکل را حل کند و نه می‌تواند فروپاشی ولسوالی‌ها را توجیه کند.

  • هیواد

روزنامه هیواد پرسیده "اکنون که بیرون شدن نیروهای خارجی ادامه دارد و این روند در زمان تعیین شده آن در افغانستان به پایان می‌رسد، پس چرا جنگ خلاف انتظار شدت یافته است؟"

روزنامه در ادامه سرمقاله خود نوشته با وجود آن که، پنجشنبه گذشته، عالمان دین از افغانستان٬ پاکستان و عربستان سعودی در نشستی که میزبان آن عربستان بود، با گرد همایی و صدور فتواه در نشستی در مکه جنگ در افغانستان را ناروا خواندند و فتواه دادند که جنگ در افغانستان غیرقانونی است و هیچ کس از پاکستان نمی‌تواند فتوای ادامه این جنگ را از پاکستان در افغانستان صادر کند، اما طالبان بازهم سربه زیر افگنده‌اند و به این فتواهای جهان اسلام گوش دیگر نمی‌دهند و پیروی نمی‌کنند.

به گفته نویسنده، روشن است که این گروه برای بدست آوردن قدرت می‌جنگد و این جنگ نیز از سوی دشمنان رهبری می‌شود.

این روزنامه به سخنان جنرال كنت مكنزی، فرمانده فرماندهی مركزی آمریكا که هشدار داده در صورت ادامه جنگ، ممكن است امریکا نیروهای خود را به افغانستان بازگرداند، اشاره کرده است.

با توجه به همه این‌ها، نویسنده از طالبان می‌خواهد که جنگ را متوقف کرده و سیاست صلح را دنبال کنند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز، به درگیری‌های پسین میان طالبان و نیروهای افغان در ولسوالی‌های زرمت و روحانی بابا در ولایت پکتیا اشاره کرده است و در سه هفته گذشته حدود ۳٬۰۰۰ خانواده در نتیجه این جنگ آواره شده و به شهر گردیز و پکتیکا پناه برده‌اند.

نویسنده در ادامه نوشته که مانند دیگر ولایت‌ها، آوارگان جنگ نیز با مشکلات اقتصادی و بهداشتی زیادی روبرو هستند.

نویسنده روزنامه اطلاعات روز اوضاع روان را نگران کننده خوانده و از هر دو طرف خواسته که جنگ را متوقف و به زندگی غیرنظامیان توجه کنند.

XS
SM
MD
LG