لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

ادامه سفر جو بایدن؛ قرار است او امروز با ولادیمیر پوتین دیدار کند


جو بایدن رئیس جمهور امریکا
جو بایدن رئیس جمهور امریکا

جو بایدن رئیس جمهور امریکا به ژنیو رسیده و قرار است امروز با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین دیدار کند.

بحث روی سلاح‌های دوربرُد هسته‌ای، وضعیت حقوق بشر و بازداشت مخالفان رژیم در روسیه، جنگ اوکرائین و وضعیت بلاروس در آجندای رهبران دو کشور شامل است.

با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در سال‌های اخیر، برای نخستین بار جو بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند.

بایدن پس از اشتراک در اجلاس هفت کشور صنعتی جهان (جی۷)، اشتراک در اجلاس سران ناتو و دیدار با متحدین اروپایی امریکا، شام گذشته (۲۵ جوزا) به ژنیو رسید- جایی‌که امروز میزبان نخستین دیدار دو رهبر است.

جو بایدن همراه با گای پارملین رئیس جمهورسوئیس و اعضای هیئت همراه شان در میدان هوایی ژنیو
جو بایدن همراه با گای پارملین رئیس جمهورسوئیس و اعضای هیئت همراه شان در میدان هوایی ژنیو

یک مقام ارشد امریکایی که در طیاره ایرفورس ون با رئیس جمهور بایدن همراه بوده، به خبرگزاری رویترز گفته است، انتظار امریکا از دیدار با پوتین خیلی بزرگ نیست زیرا به باور این مقام، در حال حاضر روابط روسیه و ایالات متحده به پائین‌ترین سطح آن در سال‌های گذشته رسیده است. این مقام خواسته بنابر حساسیت موضوع از او نام گرفته نشود.

با وجود اختلاف‌ها در مسایل، انتظار می‌رود در برخی عرصه‌ها پیشرفت اندک صورت گیرد.

بازداشت الکسی ناوالنی منتقد سرسخت کریملین و سایر مخالفان از بحث‌های کلیدی به شمار می‌رود. واشنتگن همواره از بازداشت مخالفان و برخورد با زندانیان در روسیه انتقاد کرده است.

بحث دیگر، به گفتگو‌ها روی کنترول اسلحه هسته‌ای متمرکز خواهد بود. در ماه فبروری، روسیه و امریکا که بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان استند، پیمان نیو ستارت را برای ۵ سال دیگر تمدید کردند.

به این ترتیب سلاح‌های هسته‌ای دو کشور در محدوده ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای و ۷۰۰ راکت قارۀ پیما قرار خواهند داشت.

جنگ در شرق اوکرائین هم از بحث‌های اصلی رهبران امریکا و روسیه در نشست امروز‌شان خواهد بود. واشنگتن از حامیان کلیدی رژیم اوکرائین است و آن‌سو جدایی طلبان در شرق این‌کشور از حمایت روسیه برخوردار اند.

کریملین همچنان انتظار دارد تا رئیسان جمهور روسیه و امریکا روی بلاروس گفتگو کنند. مسکو از متحدین کلیدی الکساندر لوکاشینکو دکتاتور مستبد بلاروس به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود رئیس جمهور بایدن، همتای روسی‌اش را در مورد حمایت مسکو از رژیم بلاروس به چالش بکشد.

به‌دنبال نخستین سفر خارجی جو بایدن به حیث رئیس جمهور امریکا، قرار است او امروز (۲۶ جوزا) پس از دیدار با رئیس جمهور پوتین، دوباره رهسپار واشنگتن شود.

XS
SM
MD
LG