لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

پنج ماه پس از افتتاح؛ خط آهن هرات-خواف استفاده‌ نشده است


خط آهن هرات-خواف
خط آهن هرات-خواف

از افتتاح قطعه سوم خط آهن هرات-خواف حدود پنج ماه می‌گذرد، اما مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گویند که در این مدت به‌دلیل نبود امکانات برای تخلیه و بارگیری کالاها و بلند بودن قیمت انتقال کالا، هیچ استفاده از خط آهن صورت نگرفته است.

رئیسان جمهور افغانستان و ایران قطعه سوم خط آهن هرات-خواف را در ماه قوس سال گذشته افتتاح کرده بودند.

حدود پنج ماه پیش، نخستین صدای ریل در ایستگاه «روزنگ» ولسوالی غوریان هرات بلند شد.

افتتاح قطعه سوم خط آهن هرات-خواف، نوید بزرگ برای صنعت‌گران به شمول فیض‌احمد تاتار بود، اما از این خط آهن تا حالا استفاده نشده.

فیض‌احمد تاتار، یکی از سازندگان تانکرهای نفتی و آبی در شهرک صنعتی هرات است.

آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان در مسیر خط آهن هرات-خواف
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان در مسیر خط آهن هرات-خواف

او از حکومت انتظار دارد که هر چه زودتر زمینه برای صادرات و واردات از طریق خط آهن هرات-خواف فراهم کند.

تاتار می‌گوید: "ما آهن سنگین توسط خط آهن انتقال بدهیم که مراحل گمرکی آن کمتر وقت بگیرد و هزینه انتقال آن کم‌تر بشود، ما بتوانیم در بازار رقابت کنیم و حدود پنج الی شش ماه می‌شود که قطعه سوم خط آهن هرات-خواف استفاده شده و از آن استفاده صورت نگرفته است."

تنها در روز افتتاح قطعه سوم این خط آهن محموله ۵۷۰ تُنی تاجران افغان از طریق ریل به کشور ایران منتقل شد.

محمد رفیع رحمانی، آمر اجرائیه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید: "مشکل اول استفاده از خط آهن بلند بودن قیمت انتقال است، یعنی طرزالعمل مشخصی در داخل افغانستان و ایران به منظورقیمت‌ها وجود ندارد و موضوع بعدی همان زیرساخت‌های لازم به‌خاطر تخلیه و بارگیری در ایستگاه روزنگ وجود ندارد."

آرشیف، خط آهن هرات-خواف
آرشیف، خط آهن هرات-خواف

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، استفاده از ظرفیت خط آهن هرات -خواف را وابسته به کاهش قیمت حمل و نقل کالا می‌دانند؛ چرا که به گفته‌ی آنان، قیمت انتقال از طریق این خط بیش از سه برابر گران‌تر از ترانزیت توسط موترها است.

سعید دانش، رئیس عامل اتاق صنایع و معادن هرات بدین باور است که با استفاده از خط آهن، مشکل در بخش تامین مواد خام شهرک صنعتی بر طرف خواهد شد.

او به رادیو آزادی بیشتر گفت: "ما بسیار مشکلاتی در بخش کمبود مواد خام در شهرک صنعتی به خاطر مشکلات ترانسپورت زمینی داریم که ان‌شاالله این مشکلات عمده با استفاده از خط آهن هرات-خواف برطرف خواهد شد."

خط آهن هرات-خواف ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و ایران دو قطعه از این خط آهن را در داخل خاک‌اش و یک قطعه هم در داخل افغانستان ساخته است.

کار ساخت این خط آهن در داخل خاک ایران ۱۵ سال قبل آغاز شد و کار ریل‌گزاری آن در خاک افغانستان حدود پنج سال قبل گذاشته شد و در ماه قوس سال گذشته به بهره برداری رسید.

آرشیف، نخسیتن محموله‌های صادراتی ایران از مسیر خط آهن هرات-خواف وارد افغانستان شد
آرشیف، نخسیتن محموله‌های صادراتی ایران از مسیر خط آهن هرات-خواف وارد افغانستان شد

بلال تیموری، مسوول اداره خط آهن در هرات می‌گوید که ماه آینده هیئت ایرانی جهت امضای تفاهم نامه برای استفاده از خط آهن به کابل سفر می‌‌کند.

تیموری افزود: "اولین ارتباط ریلی ما با جانب ایران صورت بگیرد، نیاز است باید یک سندی با ایران به امضا برسد که بر اساس آن انتقالات انجام گردد. این موضوع تحت کار و پروسس اداره محترم خط آهن افغانستان بوده و از چند ماه روی آن کار می‌کنند."

مسوولان اداره خط آهن هرات می‌گویند که هم اکنون کار ساخت قطعه چهارم خط آهن هرات-خواف به هزینه بیش از ۵۸ میلیون دالر امریکایی از بودجه حکومت افغانستان جریان دارد.

با تکمیل شدن این قطعه، شهرک صنعتی هرات به خط آهن وصل خواهد شد.

صنعت‌گران هرات به‌شمول فیض احمد تاتار، چشم به راه تکمیل شدن این خط آهن، برای واردات سریع مواد خام هستند تا چرخ صنعت‌شان بیشتر به چرخش بیفتد.

XS
SM
MD
LG