لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

در دست‌به‌دست شدن ولسوالی دولت آباد فاریاب ۲۰ سرباز کماندو کشته شده اند


آرشیف، شماری از نیروهای امنتی افغان در فاریاب
آرشیف، شماری از نیروهای امنتی افغان در فاریاب

پس از دست‌به‌دست شدن ولسوالی دولت آباد فاریاب میان نیروهای دولتی و طالبان دو منبع آگاه دولتی در فاریاب به رادیو آزادی گفتند که بیش از ۲۰ سرباز کماندو در جنگ‌های روز گذشته در ولسوالی دولت‌آباد کشته شده اند.

در یک هفته اخیر، در نتیجه درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولتی در منطقه دولت آباد فاریاب، به هر دو طرف تلفات وارد شده‌است.

چند روز پیش، این ولسوالی به دست طالبان سقوط کرد اما سه شنبه شب کماندوهای افغان در جنگ این ولسوالی دخیل شدند و برای یک روز این ولسوالی را تحت اداره خود درآوردند.

اگرچه مقام‌ها در مورد سقوط بار دوم این ولسوالی تاکنون اظهار نظری نکرده‌اند، اما منابع آگاه در این ولایت به رادیو آزادی تایید کرده اند که این ولسوالی بار دیگر به دست طالبان سقوط کرده‌است.

دو منبع آگاه در فاریاب به رادیو آزادی تأیید کرد که بیش از ۲۰ کماندو در نبردهای سه شنبه و روز چهار شنبه کشته شده‌اند که پیکرهای آنان هنوز در میدان جنگ است.

این منابع اجازهٔ گفتگو با رسانه‌ها را در این مورد نداشتند به همین علت نام‌ها و صداهایشان نشر نمی‌شوند.

در همین حال، روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هرچند وارد شدن تلفات را تأیید می‌کند، اما معلومات دقیق در این باره نمی‌دهد.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای احمدزی افزود: "طبیعتاً تلفات به دو طرف رسیده است، اما تلفاتی که به طالبان رسیده‌است به مراتب بیشتر از نیروهای افغان است. این موارد در جنگ وجود دارد، وزارت دفاع نیز برنامه منظم به دولت آباد دارد تا در چند روز آینده تغییر مثبت بیاید."

آقای احمدزی افزود در بیشتر مناطقی که نیروهای افغان عقب‌نشینی کرده‌بودند دوباره در حال پیشروی هستند.

به گفته‌ی او اکنون ولسوالی خان آباد در کندز و چاه آب تخار به‌گونه‌ی کامل از وجود طالبان پاک‌سازی شده‌است و در چند روز آینده پیشرفت بیش‌تر صورت خواهد گرفت.

در همین حال ظاهر عظیمی سخنگوی پیشین وزارت دفاع افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته که پسرش سهراب عظیمی که افسر نیروهای کماندو بود در فاریاب در راه دفاع از وطن جان باخته است.

او نوشته كه پسرش ارکان حرب را در امریكا به دست آورده بود و یک افسر كماندوی نیرومند شمرده می‌شد.

کشته شدت سهراب افسر کماندو واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

در همین حال دولت وزیری جنرال بازنشسته اردوی افغانستان می‌گوید که در چنین وضعیتی نیروهای کماندوها باید تنها در عملیات‌های ویژه استفاده شوند.

دولت وزیری جنرال بازنشسته اردوی افغانستان
دولت وزیری جنرال بازنشسته اردوی افغانستان

آقای وزیری افزود: "کماندو که از نام آن پیداست، نیروهای ویژه‌ای هستند که در جنگ‌های شدید شبانه استفاده می‌شوند. در مناطقی که نیروهای دیگر نمی‌توانند عملیات کنند، باید از طریق زمین و هوا پشتیبانی شوند. چرا که برای آموزش و پرورش آنان هزینه زیاد می‌شود و همچنین افراد خاص به‌سمت کماندو جذب می‌شوند."

بربنیاد گزارش‌ها در این نبردها افزون به دو طرف‌ درگیر، به غیرنظامیان نیز تلفات وارد شده‌است، اما هیچ آمار دقیقی درباره تلفات هرسه طرف در دسترس نیست.

XS
SM
MD
LG