لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

اطلاعات روز: گروه طالبان جز ویرانی برنامه دیگری ندارد


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز شنبه کابل بیشتر به بررسی تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های عامه در جنگ افغانستان را بررسی کرده‌اند.

روزنامه اطلاعات روز از گروه طالبان انتقاد کرده که جز ویرانی برنامه دیگری ندارد. روزنامه با اشاره به ویدیوهای پخش شده در باره تخریب ساختمان مقر ولسوالی اناردره ولایت فراه، این انتقاد را مطرح کرده است.

سرمقاله‌نویس روزنامه مدعی شده که پس از تصرف ولسوالی‌ها، اولین کار طالبان از بین بردن پروژه‌های زیربنایی است. روزنامه افزوده که طالبان هفته گذشته ساختمان ولسوالی اناردره را با انفجار بمب از بین بردند. به همین گونه در برخی مناطق دیگر دست به کارهای مشابهی زدند.

اطلاعات روز به اساس برخی گزارش‌ها این ادعا را هم مطرح کرده که طالبان در تلاشِ از بین بردن بند برق سلما در هرات هستند. به باور روزنامه، این گروه پیش از این پل‌ها، پلچک‌ها، مکاتب، پایه‌های برق، آنتن‌های مخابراتی و تاسیسات عامه را ویران کرده و میلیاردها دالر زیان به افغانستان وارد کرده است.

به باور نویسنده اطلاعات روز، گروه طالبان نه تنها تاسیسات عامه را هدف قرار می‌دهد، بلکه در بیست سال گذشته مانع اجرای پروژه‌های ملی هم شده است. نویسنده افزوده که مردم فکر می‌کردند این گروه شاید تغییر کرده باشد، اما با توجه به تخریب تاسیسات عامه این برداشت نادرست بوده است.

در سرمقاله روزنامه به موضع گروه طالبان در این مورد اشاره نشده، اما این گروه پیش از این همواره تأکید کرده که در تخریب تأسیسات عمومی دست ندارد.

روزنامه دولتی هیواد هم با اشاره به همین موضوع، خواستار کنترل بیشتر دولت بر اوضاع جاری در کشور شده است. روزنامه افزوده که در جنگ طالبان، نه تنها تاسیسات ملی از بین می‌رود، بلکه دارایی‌های مردم نیز تاراج می‌شود.

به باور نویسنده، مقام‌های بلندپایه ملل متحد نیز ادامه خشونت‌ها در افغانستان را نگران‌کننده خوانده‌ و هشدار داده‌اند که اگر گفت‌وگوهای صلح به نتیجه نرسد، احتمال آن وجود دارد که در این کشور فاجعه بشری رخ دهد. هیواد با استناد به گزارش سازمان ملل متحد افزوده که حدود ۴.۵ میلیون افغان به اثر جنگ‌ها آواره شده‌اند.

نویسنده هیواد تاکید کرده که تروریسم حالا به همه معلوم شده است که از سوی چه کسانی و برای چه حمایت می‌شود. به نوشته روزنامه، تروریسم باید در لانه‌های خودش سرکوب شود و دست دشمنانی که به جنگ در افغانستان ادامه می‌دهند کوتاه شود؛ در این صورت صلح خود تامین می‌شود و بحران از بین می‌رود.

روزنامه آرمان ملی با اشاره تشدید جنگ از جانب طالبان ادعا کرده که این گروه با این کار نمی‌خواهد که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند. روزنامه افزوده که اگر بجای جنگ به گفت‌وگوهای صلح اولویت داده شود و جنگ پایان یابد، هیچ بهانه‌ای برای حضور خارجی‌ها در افغانستان نمی‌ماند.

آرمان ملی با اشاره به اظهارات وزیر دفاع امریکا که گفته است ممکن است شبکه القاعده تا دو سال دیگر توانایی حمله به امریکا را پیدا کند، نوشته که با توجه به چنین تهدیدی، طالبان می‌خواهند که بار دیگر وضعیت افغانستان را خراب کنند و زمینه آمدن القاعده را به افغانستان فراهم و امنیت جهان را تهدید کنند.

نویسنده افزوده است که این احتمال هم وجود دارد که امریکا با توجه به خشونت‌های اخیر طالبان، تصمیم بیرون شدن از افغانستان را پس‌گیرد و در این صورت باید گروه طالبان ملامت دانسته شوند.

XS
SM
MD
LG