لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

وزارت صحت: افراد واکسین شده در جمع جان باخته های موج سوم کووید۱۹ نبوده اند


آرشیف، دفن جسد فردیکه در اثر بیماری کرونا در هرات جان باخته است
آرشیف، دفن جسد فردیکه در اثر بیماری کرونا در هرات جان باخته است

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که افراد واکسین‌شده در میان قربانیان موج سوم کرونا در این کشور نیستند.

میرویس علیزی، معاون سخنگوی این وزارت اگرچه نگفت این افراد به کرونا مبتلا نمی‌شود، اما تأکید کرد که اگر آنها مبتلا هم شوند، بیماری آنها جدی نخواهد بود.

آقای علیزی کسانی را که واکسین نکرده، تشویق کرد که بروند واکسین کنند.

عبدالرزاق ۶۵ ساله سرگرم آبیاری گل‌های باغچه خانه خود در محلۀ احمدشاه بابا در شرق کابل است. کسی در نزدیک او نیست. وقتی به سویش رفتم، ماسکش را از جیبش درآورد و پوشید.

گفت اگرچه هر دو دور واکسین کرونای هندی را تزریق کرده، ولی توصیه‌های بهداشتی را همچنان رعایت می‌کند: "برای جلوگیری از این مرض، دو دوز واکسین کردم. در یک ماه. ماسک می‌پوشم. در شهر زیاد نمی‌گردم. به جاهای شلوغ نمی‌روم. دولت بخاطرش رخصت هم اعلان کرده ما رعایت می‌کنیم."

عبدالرزاق گفت که سنش بالا رفته و به بیماری قند هم مبتلا است. به این دلیل برایش ضروری بوده که واکسین کرونا بگیرد.

بخشی از شهر کابل
بخشی از شهر کابل

شبنم قابلۀ ۲۰ ساله در محلۀ تایمنی، در نزدیک مرکز شهر کابل زندگی می‌کند. او تنها یک دوز واکسین استرازنکای هندی دریافت کرده و حالا توجهش به رعایت توصیه‌های بهداشتی است: "من یک دوز هندی گرفتم. دوز دومش را تا حالا نگرفته‌ام. یک بار مراجعه کردم، گفتند تمام شده است. نگرانم که اگر دوز دومش نرسد، چه خواهد شد."

با این حال، افراد بسیاری هستند که نه مانند عبدالرزاق و شبنم واکسین شده‌اند و نه به توصیه‌های بهداشتی توجه می‌کنند.

این در حالی است که وزارت صحت بر تزریق واکسین تأکید کرده است. به گفته مقام‌های این وزارت، در میان کسانی که در جریان موج سوم کرونا جان داده‌اند، افراد واکسین‌شده نبوده‌اند.

میرویس علیزی، معاون سخنگوی این وزارت این احتمال را رد نکرد که افراد واکسین شده‌ هم به این ویروس مبتلا شوند، اما تأکید کرد که اگر آنها مبتلا هم شوند، با تهدید جدی مواجه نخواهند شد: "تطبیق واکسین یک گام مهم و ضروری است. با این واکسین می‌توانیم واقعات کرونا را در کشور کاهش دهیم. یگانه راه معافیت حاصل کردن در برابر کرونا تطبیق واکسین است. هنوز در کشور موردی رسمی ثبت نشده کسی که واکسین گرفته باشد، به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان داده باشد."

آقای علیزی با اشاره به نگرانی کسانی که تنها یک دوز واکسین استرازنکا دریافت کرده‌اند، گفت که مقداری از این واکسین به زودی به افغانستان وارد خواهد شد. او افزود که فاصله میان تزریق دوز نخست و دوز دوم چهار تا ۱۶ هفته است و در این مدت مشکلی به میان نخواهد آمد.

تزریق واکسین ضد ویروس کرونا بر یک خانم در کابل
تزریق واکسین ضد ویروس کرونا بر یک خانم در کابل

به گفته مسئولان وزارت صحت، تزریق واکسین سینوفارم چینی، که هفتصد هزار دوز آن وارد شده، از ۲۲ ماه جوزا آغاز شده است. براساس آمار این وزارت، در افغانستان تا حال بیش از ۶۷۰ هزار نفر واکسین کرونا دریافت کرده‌اند.

همچنین براساس آمار رسمی این وزارت، از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان، بیش از صد هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۴۰۳۰ تن جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG