لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

هندوستان برای درگذشت 'اسطوره سرعت و دوش‌اش' سوگوار شده است


ملکا سینگ اسطوره دوش هندوستان درگذشت.
ملکا سینگ اسطوره دوش هندوستان درگذشت.

هندوستان روز شنبه درگذشت اسطوره سرعت دوش در این کشور را ماتم گرفت.

اسطوره ورزش هندوستان میلکا سینگ در سال ۱۹۲۹ در شهر گویند پوره هند بریتانوی بدنیا آمد که این شهرامروز در خاک پاکستان است.

او امروز از جهان چشم پوشید و کشور هندوستان را به ماتم نشاند. میلکا در بازی‌های آسیا چهار بار میدال طلا را کسب کرد و مردم هندوستان لقب «سیک پرنده» را به او دادند.

اما پیروزی وی در ورزش تنها رمز شهرت وی نبود. داستان زندگی این سیک پرنده تصویری خاصی بجا گذاشت به حدی که بالیووود از او فلمی ساخت بنام «بهاگ میلکابهاگ» یعنی بدو میلکا بدو.

این فیلم هم تنها به‌سرعت دوش وی ارتباط نمی‌گیرد بلکه این آخرین کلمه‌هایی است که پدرش در وقت وفات خود به او گفته بود زیرا پدرش در وقت استقلال هند از بریتانیا و جنگ فرقه ای که سبب جدائی هند و پاکستان شد از جهان رفت و با این عبارت فرزندش را تشویق کرد که فرار کند و خودرا نجات بدهد. میلکا هم با سرعت دوید و به یک ترین که مهاجرین دیگر در آن سوار بودند سوار شد.

در جنگهای فرقه‌ای میلیونها نفر کشته شدند به شمول تمام اعضای خانوده میلکا سینگ ستاره سینمای هند فرهان خان که نقش میلکا را دراین فلم بازی می‌کند در یک پیامی در رسانه‌های اجتماعی نوشت که سینگ از یک مفکوره و یک امید نماینده‌گی میکرد.

ملکا سینگ اسطوره دوش هندوستان درگذشت.
ملکا سینگ اسطوره دوش هندوستان درگذشت.

کارگردان این فلم راکیش مهرا گفت هندی‌ها با داستانهای افسانوی میلکا بزرگ شدند و او بیشتر از یک انسان حساب میشد. به گفته مهرا میلکا مانند پلی در فوتبال و جیسی اوینس در دوش بود.

به گفته مهرا این مرد هرگز از ترس خود فرار نکرد بلکه با هراس و نگرانی‌های خود همزمان دوید.

نریندرمودی صدراعظم هند به مناسبت درگذشت وی نوشت هندوستان تنها یک ورزشکار را از دست نداد بلکه کسی را از دست داد که قلب مردم این کشور را تسخیر کرده بود.

بازی‌کن مشهور کریکت هندوستان ساچین تیندُل کر می‌گوید میراث سینگ جاوادان خواهد ماند.

او در تویتر خود نوشت آرام بخواب سیک پرنده میلکا سینگ.

بازی کنان تیم ملی کریکت هندوستان در بازی نهائی تیست با نیوزیلند همه بازو بند سیاه پوشیده بودند. سانیا میرزا بازی‌کن تینیس هندوستان نوشت که جای یک قهرمان افسانوی در جهان خالی شد.

همسر میلکا سینگ هم در آغاز همین هفته بخاطر ابتلا به ویروس کورونا جان داده بود.

XS
SM
MD
LG