لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

روز جهانی مهاجران؛ حدود ۶.۵ میلیون افغان در جهان پناهجو اند


آرشیف، بیجا شدگان داخلی در نتیجه نبردها در افغانستان
آرشیف، بیجا شدگان داخلی در نتیجه نبردها در افغانستان

از روز جهانی مهاجرین امروز (۲۰ جون) در سطح جهان در حالی بزرگداشت می‌شود که به گفتۀ وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، حدود ۶.۵ میلیون افغان در حدود ۷۰ کشور جهان به شکل مهاجر یا پناهجو بسر می‌برند.

ایران و پاکستان میزبان بیشترین تعداد مهاجران، افغان است.

بیش از چهار میلیون افغان دیگر هم در داخل کشور مانند شاه گل که از ولسوالی میوند ولایت کندهار بیجا شده، در نتیجۀ جنگ‌ها و افزایش خشونت‌ها مجبور به ترک خانه و مناطق اصلی‌شان شده‌اند.

او گفت: "شاه گل فرزند خیرو هستم، پدر و مادرم کشته شده‌اند. از خانه‌ی خود، با دست خالی فرار کرده‌ایم. در اده می‌آیم، اگر کار پیدا شود خوب، ورنه چادر خود را در برابر مسلمانان می‌گیرم. خواهر و برادرم خردسال و یتیم هستند، من با آن‌ها نشسته ام و به رضای خدا رزق پیدا می‌کنم."

آرشیف، بیجا شدگان داخلی کندهار در نتیجه افزایش نبردها در این ولایت
آرشیف، بیجا شدگان داخلی کندهار در نتیجه افزایش نبردها در این ولایت

غلام حضرت بی‌جا شده‌ی داخلی دیگریست، که از ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان، مهاجر شده است: "وقت کشت و زراعت مردم است، گندم به درو آمده و کچالو باید برداشته می‌شد، فصل دوم شالی کاری بود. در اثر جنگ مردم همه چیز را رها و فرار کرده‌اند. کشت و کار، گندم و کچالوی ما از بین برود و آن را گرفته نتوانیم، به مصیبت بزرگ دچار خواهیم شد."

شکرالله مشکور کمشنر و سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید، با افزایش خشونت‌ها، شمار بیجا شدگان داخلی نیز افزایش یافته است.

مشکور افزود: "متاسفانه به دلیل افزایش جنگ‌ها و خشونت‌ها، خشکسالی، فقر و بی‌کاری تعداد بیجا شدگان داخلی هر روز بیشتر می‌شود. بیجا شدگان داخلی قشر آسیب‌پذیری اند که نظر به سایر هموطنان از امکانات کم برخوردار اند. وضعیت آن‌ها با تهدید مواجه بوده، نه تنها قربانی امراض موسمی هستند، بلکه موج ظالم کرونا هم برای آن‌ها نسبت به دیگران خطرناک‌تر است."

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، در افغانستان حدود چهار میلیون بیجا شده‌ی داخلی وجود دارد و از آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی تا اکنون حدود ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن از مناطق اصلی‌شان بیجا، شده‌اند.

آرشیف، روند کمک‌رسانی به بیجا شدگان داخلی در ولایت فاریاب
آرشیف، روند کمک‌رسانی به بیجا شدگان داخلی در ولایت فاریاب

عبدالباسط انصاری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "از ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی تا حال حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ خانواده بیجا شده‌اند، اگر این رقم ضرب هفت تن شود، ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن می‌شود که به دلایل مختلف از ولایات لغمان، کندهار، هلمند، فراه، کندز و سایر ولایات افغانستان به اثر جنگ و ناامنی از محلات‌شان بیجا شده‌اند و فعلاً کمک با آن‌ها در حال انجام شدن است."

با آن که به گفتۀ وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با بیجا شدگان داخلی این کشور کمک‌هایی در حال انجام است، اما در اکثر مناطق افغانستان بیجا شدگان داخلی از نرسیدن کمک‌های لازم و به موقع شکایت دارند و حکومت را به کم کاری و بی‌برنامه‌گی در این زمینه متهم می‌کنند.

بیم آن می‌رود که با افزایش خشونت‌ها در افغانستان، نه تنها به تعداد کسانیکه مجبور به ترک کشور می‌شوند، بلکه به تعداد بیجا شدگان داخلی نیز افزوده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG